Endelig tid for å nyte lange, lyse sommerdager på terrassen! Skap et personlig uterom med fine detaljer. Foto: Bjørn Johan Stenersen og styling Hege Barnholt

En terrasse – to stiler

Finn stilen på terrassen

Uansett om du har en stor uteplass eller en bitteliten terrasse, tør jeg påstå at dette er et av de viktigste rommene du har! Spesielt om våren, da forventningene om en uendelig lang og deilig sommertid ligger foran oss. Vi drømmer og planlegger, og ser for oss den perfekte hagestuen, bugnende krukker med blomster og solrike dager.

Det er så mye å velge mellom – og det er ikke alltid lett å finne de perfekte møblene eller få detaljene til å matche. Kanskje et lite strøk med maling gjør susen? Håper vi kan gi deg noen fine tips her, til å skape din personlige stil på terrassen!

Hvem drømmer ikke om late sommerdager og bugnende krukker på terrassen! Disse terrakotta-krukkene er malt med Jotun Premium Mur se tips om hvordan du gjør det her!

Frodig og fargerik stil

Denne terrassen har fått herlige, fargerike detaljer, og har blitt til en frodig og avslappende lounge. Med rustikke terrakotta-potter og deilige dufter av rosmarin og andre krydderplanter, får terrassen et avslappet, sydlandsk preg. Sofagruppen er både nett og lett, og super i kombinasjon med fargerike stoler og blomsterkasser. Ved å velge planter med ulike farger på bladverket, kan du også få en opplevelse av et mer fargerikt utemiljø med enkle grep.

Stil nr, 1. Her er terrassen beiset med Trebitt Terrassebeis i fargen 9074 Nordisk Tre.

Grilling på terrassen hører sommeren til!

Fargepalett

Husets fargepalett er i hvitt med varmgrå detaljer, som åpner mange muligheter til ulike stiler på uterommet. Terrassen er beiset med Trebitt Terrassebeis i fargen 9074 Nordisk Tre.

Huset er malt med Optimal Optiwhite i fargen 1624 Letthet og detaljer er malt med Optimal Vindu og dør i fargen 0394 Varmgrå

Få en ekstra dash med farger med bladverk i ulike nyanser og fargerike blomsterkasser! Plant Box fra Ferm living fungerer både ute og inne. Denne fikk vi låne av Nordiske hjem.

Tidløs stil

Her har terrassen blitt forvandlet til en spisestue for hele familien, og fått en nydelig spisesofa og bord fra Formfin. Møblene er produsert i Norge – og av topp kvalitet! Sofaen har ekstra behagelig sittekomfort, og kan også fås i ulike moduler og stoffer. For et litt mer spennende uttrykk, har vi kombinert dette med sorte lenestoler fra Hay. Når gjestene strømmer på eller sola flytter seg, er det alltid kjekt med fleksible utemøbler!

Det gamle trillebordet er gjenbruk fra IKEA, og har fått et strøk med maling. Nå passer det også ypperlig inn til den tidløse stilen.

Stil nr. 2. Her er terrassen for lange, gode sommermåltider, med lekre møbler fra Formfin! Terrassen er beiset med Trebitt Terrassebeis i fargen 9074 Nordisk Tre.

En hyggelig krok for to – som også er fleksible og gir plass til mange! Huset er malt med Optimal Optiwhite i fargen 1624 Letthet. De grå krukkene er malt med JOTUN Premium Mur i fargen 1500 Grafittgrå.