Alt å tjene på en husvask

Alt å tjene på en husvask

Anbefalingene er helt klare; huset har det best med en årlig vask. Det fjerner både skitt og skadelig sopp- og algedannelse, og huset fremstår rent og godt vedlikeholdt etter noen få timers arbeid.

Fordi det norske klimaet er i endring, får vi høyere temperaturer og flere dager med kraftig nedbør i løpet av året. Sopp og alger trives dessverre i fuktig vær, og finner oftere veien til husveggen der de raskt sprer seg. Uønsket spredning kan gi store råteskader og skader panelet.

Velg riktig produkt

Vær nøye med hvordan du vasker og vedlikeholder. Det er nye, gode produkter på markedet, som både rengjør og forebygger. Husvask 2-i-1 inneholder såpe med sopp- og algedreper, og dermed slipper du unna med én enkel vask.

Slik vasker du riktig

Begynn alltid med å finne frem nødvendig redskap. Du trenger husvask, påføringsflaske, børste og vannslange eller høytrykksspyler. Bruk gjerne hansker og beskyttelsesbriller, Husvask 2-i-1 er ikke skadelig, men det kan være irriterende med sprut mot øyne og hud.

1) Følg anbefalt blandingsforhold for kraftvask og vann, og fyll i påføringsflasken

2) Påfør et jevnt lag med Husvask 2-i-1

4) Følg anbefalt virkningstid for vaskemidlet

5) Spyl av med vann

Husvask 2-i-1 gir ingen misfarging av glass, så du kan trygt spraye vinduslister. Vær forsiktig med bruken av høytrykksspyler mot ytterveggene, altfor kraftig trykk kan skade trepanelet.

Husvask 2-i-1 inneholder såpe med sopp- og algedreper. Det gir mindre behov for kraftig skrubbing, og soppen kan som regel fjernes med høytrykkspyler, men ved stor sopp- og algedannelse må du kanskje hjelpe litt til med børsten. Vær oppmerksom på at den nye husvasken har en langtidsvirkende effekt, og at det kan ta noen uker før soppen slipper taket.

Når trenger huset en vask?

Huset trenger en vask hvert eneste år – det er en god regel! Da unngår du skadelig sopp- og algedannelse, og får en god sjekk av hvordan det står til med kledningen. Har du oljemaling på husveggen, kan du dra hånden over overflaten og sjekke om malingen har krittet. Husvasken fjerner kritt, og huset får glansen tilbake.

Vedlikehold er viktig for å unngå uønsket råte, og heldigvis er det fort gjort. Tiden du bruker på å vaske, er en liten pris å betale i forhold til hva det koster å la være. Belønningen er et rent og glansfullt hus, fritt for sopp og alger. Regnestykket er enkelt, her går du i pluss!

Tips: Skal du male huset? Vask ytterveggene før du eventuelt skal skrape vekk løs maling. Løs, avskrapet maling og bøss børstes vekk med en fin, tørr børste/kost.

Oppdager du svertesopp i treverket der du du har skrapet, påfør Sopp- og Algedreper stedvis, slik at kledningen ikke påføres mer vann enn nødvendig.

OM JOTUN

Jotun en av verdens ledende produsenter av dekorative malinger, skips- og industrimalinger og pulverlakker. Konsernet har 64 selskaper og 37 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land.

Jotuns visjon er å verne verdier, gjennom utvikling, produksjon, salg av produkter og tjenester som møter krav til kostnadseffektivitet, miljø og kvalitet.

LADY INTERIØRMALING

LADY er Norges ledende interiørmaling og setter standard når det gjelder innovasjon på produkt og farge. LADY gir deg den perfekte finish og er alltid først ute med de riktige fargene og konseptene.

LADY har et bredt spekter av høykvalitetsmaling til ulike bruksområder som vegg, tak, panel, listverk, møbler og baderom.