Fargesterk og leken design

Fargesterk og leken design

Vera & Kyte – Allsidig design fra vannkanten

Den store, årlige møbel- og interiørmessen i Milano, går av stabelen i april, og for andre gang samarbeider Norwegian Crafts, Klubben og Jotun om en norsk satsning. Det norske samarbeidsprosjektet ”Structure – Norwegian contemporary crafts and design ” skal presentere noe av det ypperste av norsk design og kunsthåndverk. Dette er et fantastisk utstillingsvindu for de 26 norske designerne som er håndplukket til denne unike utstillingen. Det ligger mye imponerende arbeid bak en slik deltagelse, og vi har spurt et knippe av de utvalgte designerne hva som kjennetegner nettopp deres arbeid og design.

Flerfunksjonelle fliser

Vera Kleppe og Åshild Kyte etablerte designstudioet Vera & Kyte i 2012. De arbeider innen produkt, møbel og interiør så vel som grafisk, og tross deres korte fartstid i bransjen har de allerede laget møbler for store, internasjonale produsenter.

Til “Structure” har de utviklet et funksjonelt, lekent og dekorativt konsept, gjennom en kolleksjon av keramiske fliser som kan brukes til servering, dekorasjoneller lek. Konseptet "Navigate" tar utgangspunkt i en formmessig dekonstruksjon av storbyen Roma, hvor flisene kan brukes til å dekke et nytt og annerledes bord, settes som en utstilling på kjøkkenbenken eller i vinduskarmen.

- Det er utrolig flott å kunne delta på denne store norske markeringen under designuken i Milano. Dette er en av de viktigste mønstringene for design i Europa og vi gleder oss over å kunne bidra til å profilere spennende ny norsk design, sier designduoen.

Drives av nysgjerrighet

Designerne har som mål å utfordre begrepene norsk og skandinavisk design - samtidig som de ønsker å ta vare på denne tradisjonen. – Det vanskelig å beskrive sitt eget design, men vi har flere ganger sett designet vårt bli beskrevet med sine rene linjer og grafiske uttrykk, forteller designerne.

Duoen har arbeidet mye med metallkonstruksjoner, og liker dette materialet fordi det er fleksibelt og kan bearbeides i mange retninger. - Vi liker det presise og elegante uttrykket det kan skape, sier Vera & Kyte. – Men vi er stadig på jakt etter nye materialer vi kan arbeide med. Nysgjerrigheten på materialer gjør at vi lærer masse nytt. Vi får innsikt i helt nye fagfelt, som gir oss muligheten til å oppdage nye teknikker. I tillegg blir vi kjent med nye, spennende mennesker, sier de.

Fargesterke designere

Farger er en viktig del av deres arbeid, og de oppdager stadig nye fargekombinasjoner. – Vi legger alltid stor vekt på fargevalget når vi tar frem nye produkter, nå har vi for eksempel jobbet med tekstiler tilpasset en palett av varme rødtoner fra mørkt til lyst, forteller de. – Fargen kan endre hele objektets karakter, og har stor innvirkning på førsteinntrykket.

Design fra vannkanten

For Vera & Kyte er det viktig å hente nye impulser, inntrykk og inspirasjon utenfra designsfæren. – Vi lar oss inspirere av så mangt; kunst, film, arkitektur, håndverk, materialer eller industri, forteller de. – Studioet vårt ligger helt i sjøkanten med utsikt til verft, småindustri, cargoskip og hurtigruten, så det er alltid noe nytt å feste blikket på.

- Vi lar oss også inspirere av andre designere som lykkes, og uavhengig av fagområde, tiltrekkes vi mot personer med egenart, mot og mangfoldighet, forteller jentene.

De blir lett engasjerte og oppslukte i prosjektene sine, og har et ønske om at folk som kjøper deres design, skal kjenne en umiddelbar tiltrekning til produktet. - Med tiden håper vi at kjøperne også setter pris på verdiene og kvaliteten som ligger i det, sier de.

Lever ut drømmen!

- Vi er så heldig at vi har laget vår egen drømmejobb, og herfra er drømmen en kontinuerlig utvikling og nye utfordringer, sier duoen.

Deres tips for å skape et hjem man trives i, er å omgi seg med objekter, møbler og farger man umiddelbart har en tiltrekning mot. - På den måten skaper du rom med egenart og karakter, og unngår de største trendene. Det er ofte de objektene man har et personlig forhold til, som blir identitetsbærende og gir glede over tid, avslutter jentene i Vera & Kyte.

Vera & Kyte

• Består av designduoen Vera kleppe og Åshild Kyte
  • Bachelor – og master studier i møbel og rom ved Kunst- og Designhøyskolen i Bergen
  • Har tatt imot opp til flere designpriser for sitt arbeid
  • Har stilt ut sitt design blant annet i Milano, NY, Tokyo og Paris

Jotun en av verdens ledende produsenter av dekorative malinger, skips- og industrimalinger og pulverlakker. Konsernet har 68 selskaper og 33 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 90 land.