Farvel til soppen

Farvel til soppen

Hvordan unngå soppen

Svertesopp er først og fremst et kosmetisk problem, men den også føre til råte. For å unngå vekst av svertesopp er det viktig å velge en maling eller dekkbeis som er utviklet spesifikt for å motvirke vekst av sopp. Jotuns nye oljedekkbeis er et slikt produkt. Særlig viktig er det at soppen fjernes før maling. Dersom man maler over svertesoppen, vil man ha en levende organisme mellom malingslagene. Hvis denne trenger gjennom malingsfilmen er det så å si umulig å bli kvitt svertesoppen. Et smart grep er å benytte Jotun Sopp- og Algedreper som man enkelt sprøyter på og lar tørke før man maler. Da har man et bunnsolid utgangspunkt.
– Start med Visir Oljegrunning på bart treverk, det er første steg. I tillegg bør man vaske huset hvert år. Jo lengre man venter, jo større blir jobben. Følges disse anbefalingene kan jeg love at huset vil holde seg pent år etter år, sier Falnæs Stub. Grunnen til at den nye oljedekkbeisen funger så godt er en bedre, sammensetning av virkestoffer og en vannavvisende overflate som ikke blir porøs og skaper vekstvilkår for soppen.

Myten om oljemaling

En undersøkelse gjennomført av Opinion Perduco for Jotun viser at over halvparten av norske boligeiere mener olje er viktig for utendørsmaling. Det at vi har greid å skape et produkt basert på en vanntynnet oljemalingsteknologi er årsaken til at vi har oppnådd så gode resultater med Drygolin Pluss, forteller Merethe Sandve ved Eksteriørlaboratoriet hos Jotun. Når det gjelder motstandsdyktighet mot svertesopp er det ingen tvil om at vanntynnede produkter er kommet lengre enn de løsemiddeltynnede produktene.
– Nye forskrifter vil nok på sikt redusere andelen av løsemiddeltynnede produkter. Derfor skjer det meste av forskning og utvikling på vanntynnede produkter, avslutter Sandve.

Undersøkelse fra Opinion Perduco: Nordmenn og maling

• 45 prosent mener oljemaling er ”avgjørende” eller ”meget viktig” for valg av utendørsmaling. Ytterligere 26 prosent mener det er ”litt viktig”
  • Personer over 50 år mener oljemaling er viktigere enn yngre
  • To tredjedel vil kjøpe oljebasert neste gang de skal male utendørs
  • Når boligeiere skal rangere de viktigste egenskapene for en utendørsmaling er beskyttelse mot råte og vanninntrengning viktigst. Beskyttelse mot svarte prikker og grønske kommer som nummer tre
  • 34 prosent vasker huset hvert annet år eller hyppigere, mens 24 prosent vansker det hvert tredje eller fjerde år.
  • I snitt kjøpes 4,3 tiliters spann maling for å male huset.

For mer informasjon – kontakt Jotun:

Produktansvarlig
Svein Johan Falnæs Stub Category Manager Exterior Jotun Decorative Paints
Mobil: 932 51 222  svein.johan.stub@jotun.no

Teknisk avdeling
Merethe Sandve
Chemist, R&D Exterior Products
Jotun Decorative Paints

Tlf: 33 45 70 91 merethe.sandve@jotun.no

Jotun en av verdens ledende produsenter av dekorative malinger, skips- og industrimalinger og pulverlakker. Konsernet har 68 selskaper og 33 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 90 land.