Ingrid Vee fra oppholdet i Korea

–Man legger igjen en liten bit av seg selv

Ingrid Vee (29) kom som fersk kjemiker til Jotun i 2013. Siden da har hun bodd og jobbet for Jotun i Norge, Sør-Korea, Dubai og England.

– Jeg har fått et bredere perspektiv. Det kunne være enkelt å sitte på laben i Norge og bli enige om noe, og tenke at denne løsningen – den er den beste for alle, uansett. Det er så lett å tenke at ens egen løsning er den beste. Men så, når man legger på den kulturelle pakka, så ser man plutselig at det kan finnes mange andre løsninger, som alle kan være like gode som din. Det er nyttig læring som jeg tar med meg, forteller Ingrid, som har en master i Materialer, energi og nanoteknologi fra Universitetet i Oslo.

Hun er en av totalt 160 Jotun-ansatte som i 2017 jobbet i et annet land. Dette er et resultat av Jotuns bevisste satsning på en mer mobil arbeidsstyrke. Antallet ansatte på utenlandsopphold har mer enn doblet seg siden 2013, og ambisjonen er at tallet skal videre oppover. Jotun har i dag 64 selskaper i 45 land verden over.

– Å gi flere ansatte internasjonal erfaring vil bidra til å opprettholde Jotuns suksess i de mange ulike markedene vi opererer i, og de nye markedene vi skal inn i fremover, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.

Vil du bli en av oss? Sjekk ut ledige stillinger i Jotun. Akkurat nå er det blant annet flere ledige kjemikerstillinger.

Jotun har lansert flere interne mobilitetsprogrammer som blant annet har gjort at langt flere yngre arbeidstakere i dag reiser til andre land for å jobbe. Ingrid dro ut første gang som 26-åring, da til Busan i Sør-Korea. Videre jobbet hun på Jotuns regionale lab i Dubai i et års tid, og i dag har hun arbeidsplassen sin på Jotuns anlegg i Flixborough i England. Ulike land og kulturer til tross - mye er likt, mener Ingrid.

– Folk kan ha kjempeforskjellig bakgrunn, religion, kultur – det spiller liksom ingen rolle når man bare blir kjent. Til syvende og sist er vi alle opptatt av det samme; familie, jobb, det å ha det bra, sier hun og legger til at det overrasket henne hvor fort hun kom inn i rutinene.

– Hvor kort tid det tar før allting blir normalt, blir til hverdag. Det overrasket meg litt. I Sør-Korea brukte jeg for eksempel tre timer i bil hver dag for å komme meg til og fra jobb. Det tok ikke lang tid før det føltes helt vanlig, og ikke var noe jeg tenkte over.

– Noe av det jeg setter mest pris på med å jobbe i Jotun, er at jeg både får brukt utdannelsen min, samtidig som jeg hele tiden er en del av et samspill med andre funksjoner. Med marketing, salg, innkjøp. Det gjør jobben veldig variert, sier hun.

I løpet av neste år går reisen tilbake til Norge, hvor Ingrid får arbeidsplass på Jotuns nye forskningssenter i Sandefjord.

– Jeg kjenner at det skal bli godt å komme hjem og slå seg litt til ro. Men lysten til å reise ut vil nok melde seg igjen, og jeg tror jeg kommer til å gjøre det dersom jeg får muligheten. Jeg lengter stadig litt tilbake til stedene jeg har bodd - man legger liksom igjen en liten bit av seg selv.

Vil du bli en av oss? Sjekk ut ledige stillinger i Jotun. Akkurat nå er det blant annet flere ledige kjemikerstillinger.