Energisentralen på Jotun i Sandefjord etter brannen.

Brannen på Jotun 15. september 2021

Onsdag 15. september oppstod en brann i energisentralen tilknyttet bindemiddelfabrikken ved Jotuns hovedkontor i Sandefjord. Ingen ble alvorlig skadet.

Brannen startet klokken 15 i energisentralen som forsyner Jotuns bindemiddelfabrikk. Alle ansatte ble raskt evakuert. Nødetater kom til stedet kort tid senere. Kun to mindre skader er registrert.

Brannen var under kontroll cirka to timer senere.

¬«Sikkerheten til de ansatte er av høyeste prioritet i en slik situasjon. Vi er lettet over at hverken ansatte eller andre involverte i rednings- og slukningsarbeidet ble alvorlig skadet i hendelsen», sier kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson. «Tilbakemeldingen fra politi og brannvesen er at evakueringen fungerte godt», kommenterer han.

En sikkerhetssone på 500 meter fra stedet ble raskt etablert grunnet kraftig røykutvikling. I tillegg ble det lagt ut lenser i sjøen for å for å forhindre potensielle utslipp.

Brannen spredte seg ikke videre, hverken til bindemiddelfabrikken eller andre nærliggende bygninger.

«På nåværende tidspunkt kan vi ikke se at brannen kommer til å ha vesentlig betydning for leveringsevnen på kort sikt», fortsetter Espolin Johnson.

I henhold til selskapets rutiner er det nå startet grundige undersøkelser av hendelsen og hendelsesforløpet.

«Det er nedsatt en granskningskommisjon fra konsernet som skal kartlegge hva som har skjedd, hva som er årsaken til brannen og hvordan vi skal sikre at dette ikke skjer igjen» avslutter Espolin Johnson.

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 38 produksjonsanlegg på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Jotun hadde i 2019 en omsetning på NOK 19,7 milliarder, og konsernet har mer enn 9 800 medarbeidere. Konsernet er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.