Konsernsjef Morten Fon, Jotun. Foto: Morten Rakke

Solid vekst, men svakere marginer for Jotun

(Sandefjord, 6. oktober 2022): Jotun økte både omsetning og driftsresultat gjennom årets åtte første måneder. Resultatmarginen ble imidlertid presset av høye råvarepriser og betydelig global uro.

Markedssituasjonen

Høyere salgsvolum og økte priser ga sterk topplinjevekst for Jotun i 1. og 2. tertial 2022. Omsetningen var opp 22 prosent til 18 243 millioner kroner fra samme periode i fjor, og samtlige segmenter (dekorative malinger, industrimalinger, skipsmalinger og pulverlakker) oppnådde tosifret prosentvis salgsvekst.

«Vi er tilfreds med utviklingen. Det er spesielt gledelig at markedet for nybygging av skip er tilbake etter en tung periode. Vi ser også bedret salg innen vedlikehold av skip, industrimalinger og dekorative malinger», sier konsernsjef Morten Fon.

Internasjonale utfordringer

Den positive utviklingen kommer i en periode med store internasjonale utfordringer. Krigen i Ukraina preger råvaremarkedene og skaper energikrise i Europa. I tillegg kommer vedvarende utfordringer i de globale logistikkmarkedene.

«Den geopolitiske ubalansen setter internasjonal handel under press, men våre folk verden over har håndtert den krevende situasjonen godt», sier Fon.

Økte kostnader er en konsekvens av dette. Selv om Jotuns driftsresultat steg til 2 653 millioner kroner i perioden, endte driftsmarginen lavere enn på samme tid i fjor.

Fremtidsutsikter

Jotun forventer ytterligere salgsvekst fremover. Høye råvarepriser vil fortsatt være en utfordring, men etter en lang periode med kraftig oppgang er det nå tegn til utflatning i råvaremarkedet. Videre er det høyst usikkert hvordan krigen i Ukraina, energikrisen i Europa, turbulensen i logistikkmarkedene og Covid-19-pandemien vil utvikle seg.

«Verden rundt oss er preget av uro og usikkerhet. Organisasjonen vår er imidlertid robust og intakt, og vi er klare til å stå på videre i tiden som kommer», sier Fon.

Jotun er godt posisjonert for videre lønnsom vekst, og selskapet står fast ved sin langsiktige vekststrategi og investeringsplan.

Finansielle nøkkeltall

(Mill. kr)

T2 2022

T2 2021

Endring

Driftsinntekter

Driftsresultat

Resultat før skatt

(Mill. kr)

T1 + T2 2022

T1 + T2 2021

Endring

Driftsinntekter

Driftsresultat

Resultat før skatt

-3 %

Jotun er markedsleder innen dekorative malinger i Norge, og en av verdens ledende produsenter av maling og pulverlakker med 67 selskaper og 39 produksjonsanlegg på alle kontinenter. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 100 land gjennom egne selskaper, felleskontollerte selskaper, avdelingskontorer, agenter og distributører. Selskapet hadde i 2021 en omsetning på NOK 22,8 milliarder, og ved inngangen til 2022 har konsernet mer enn 10 200 medarbeidere. Jotun er organisert i fire ulike segmenter og sju geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord.