Nils Ivar Skaalerud holdt et innlegg om informasjonssikkerhetsarbeid i SMB.

Junglemap besøker Stortinget

Forebygging er billigere enn brannslukking, spesielt for små og mellomstore bedrifter. Det kom tydelig frem på cybersikkerhetsseminaret «En trygg hverdag for alle», arrangert av SMB Norge og stortingsrepresentant Himanshu Gulati torsdag 28. oktober.

- Cybersikkerhet er et enormt tema. Ingen kan klandre ledere i små og mellomstore bedrifter for ikke å ha oversikt, sier Nils Ivar Skaalerud, gründer og COO i Junglemap. Vi vet at mange vil gjøre mer, men sliter med å finne ut hvor de skal begynne. Med NanoLearning-metoden får de en enkel innføring i viktige sikkerhetsprinsipper, og årvåkne ansatte i førstelinjen.

Junglemap tar problemet på alvor. I høst har Junglemap og Atea lansert et gratiskurs for å løfte informasjonssikkerhet i SMB-segmentet, hvor SMB-ledere får en innføring i effektive tiltak basert på Nasjonal Sikkerhetsmyndighets prinsipper for informasjonssikkerhet.

- Kurset vi har utviklet sammen med Atea, er skreddersydd for SMB-ledere. Vi vil tilby et enkelt og effektivt kurs som kan hjelpe dem i gang med det viktige sikkerhetsarbeidet, sier Skaalerud.

- For en liten bedrift kan noen få dager med stengte dører bety forskjellen på røde og grønne tall, legger han til. Forebygging lønner seg. Enkle tiltak, som bevisstgjøring og å ha noen grunnleggende sikkerhetsrutiner på plass, er langt billigere enn å håndtere følgene av et dataangrep.

Junglemap fant opp NanoLearning i 2006 for å gi virksomheter brukervennlig og effektiv opplæring, som gir varig endring for bedriften. I dag har selskapet over 1200 kunder og seks millioner brukere og over hele verden.

Mer informasjon om kurset finner du her.