Credit: BCI/Khaula Jamil

JYSK setter mål for bærekraftig bomull

Ved utgangen av 2024 vil all bomull til JYSKs tekstilprodukter enten bli resirkulert eller produsert på en mer bærekraftig måte.

JYSK jobber med ulike tiltak for å redusere den negative påvirkningen på miljøet, og har blant annet sterkt fokus på råvarene som brukes til selskapets produkter.

Derfor setter JYSK nå et spesifikt mål for bomull. Fra slutten av 2024 må all bomull som er kjøpt for produksjon av selskapets tekstilprodukter, være mer bærekraftig.

Mange av JYSKs varer er laget av bomull. Bomull er et naturlig materiale, og har mange gode egenskaper. Likevel er det også utfordringer med bomull, fordi den tradisjonelle dyrkingen krever store mengder vann og insektmidler, noe som er en belastning for miljøet.

- Vi er klare for neste steg i forhold til resten av sortimentet. Vi setter et konkret mål, som inkluderer alle tekstilproduktene våre, sier Rune Jungberg Pedersen, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i JYSK.

Det nye målet vil berøre alle produkter i JYSK, hvor tekstiler utgjør minst 80 prosent av den totale produksjonen. Håndklær og sengetøy er eksempler på tekstilprodukter.

- Det er et åpenbart satsingsområde, og målet inkluderer en betydelig del av sortimentet vårt, sier Rune Jungberg Pedersen.

JYSK definerer bærekraftig bomull som enten organisk bomull, resirkulert bomull eller bomull fra organisasjonen Better Cotton Initiative (BCI).

Samarbeider med Better Cotton Initiative

JYSK er medlem av Better Cotton Initiative (BCI), som er verdens største initiativ for mer bærekraftig bomull.

BCI hjelper bomullsdyrkerne med å gjøre produksjonen mer bærekraftig og lønnsom. Initiativet har opplært mer enn to millioner bomullsdyrkere i hvordan man bygger opp en produksjon der det brukes mindre vann og færre insektmidler. Samtidig er det fokus på sosiale aspekter, for eksempel ordentlige arbeidsforhold.

Bomullen i JYSKs varer stammer blant annet fra Pakistan. I Pakistan har BCIs opplæring av jordbrukere for eksempel betydd at jordbrukerne brukte gjennomsnittlig 15 prosent mindre vann i produksjonen i 2018/19-sesongen enn en gjennomsnittlig jordbruker som ikke er BCI-sertifisert. Samtidig fikk BCI-dyrkerne i gjennomsnitt 11 prosent høyere utbytte av avlingene.

JYSK er en internasjonal butikkjede med skandinaviske røtter, som selger alt til boligen. Den første butikken åpnet i Danmark i 1979, og i dag har JYSK over 2 900 butikker og 26 500 medarbeidere i 51 land. JYSK er eid av familien bak Lars Larsen Group, som står bak en rekke selskaper med en samlet omsetning på 4.25 milliarder EUR. JYSKs omsetning er på 4.1 milliarder EUR.

Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.