Pressemelding -

Statistikken for crowdfundingåret 2021 viser vekst på 113% - crowdfunding av eiendomslån er soleklar vekstvinner

Statistikken for det norske crowdfundingåret 2021 viser at veksten fra 2020 er på hele 113%, med et totalt volum i markedet på nesten 2 milliarder (1.979 m). Q4 2021 er det største kvartalet historisk, med opp 22% fra 2020. Crowdfunding av eiendomslån er soleklar vekstvinner med hele 46,8% av markedet og med en vekst på 32,2% fra året før. Kameo ble i løpet av året Skandinavias største plattform for crowdfunding innen eiendomsrelaterte lån.

"Vi gleder oss over den positive utviklingen til crowdfunding, og ikke minst at vi for tredje år på rad doblet lånevolumet i Kameo. Det blir veldig spennende å se hva som skjer i løpet av 2022, med blant annet likt regelverk i Skandinavia på trappene, og inntog av institusjonell kapital på vår plattform. Det bidrar til at vi tror at veksten fortsetter" seier CEO og grunnlegger av Kameo, Sebastian M. Harung.

Kameo ble i 2021 den største crowdfundingplattformen innen eiendomslån i Skandinavia, og nådde 2 milliarder i utlån, der hele 1,17 milliarder var i 2021. Antall investorer ble doblet, og av totalt 564 lån siden start, var hele 204 lån i 2021.

Investeringer generelt, for eksempel i aksjer og kryptovaluta økte også i popularitet i 2021. Rekordlave renter gjør at penger på sparekonto ikke gir avkastning,  og sammen med inflasjonstakten øker investeringsviljen. Men på grunn av store svingninger og risikoprofil i aksje- og kryptomarkedet, ser flere til andre investeringer som crowdfunding.

Sebastian Harung tror noen av årsakene til veksten ligger i det Kameo tilbyr:
"Lån til eiendom har fast rente og er et håndgripelig spareprodukt – da sikkerhet i form av pant i eiendom er noe folk flest forstår. Eiendomsutviklerne som er låntagere har behov for mye større fleksibilitet enn hva bankene klarer å tilby, med tanke på byggeprosess, krav til forhåndssalg og ønsket belåning."

Verdipapirlovutvalget gav sin innstilling til nytt EU-basert regelverk om crowdfunding, og NOU’en ble publisert i slutten av året. Loven fjerner blant annet maksgrensen for hvor mye en investor kan investere årlig (fra maks 1 MNOK), slik at det norske crowdfundingmarkedet kan delta i konkurransen om større prosjekter - og få større investeringer fra enkeltpersoner.

Det er stadig Sverige som er nr. 1 i EU i dette segmentet viser en studie gjort av Cambridge University, og det vises også i andelene i Kameo. Svenskene er langt foran nordmenn i investeringslyst, og har etablert rekordmange fintech-selskap og er pådrivere innen det. Men tendensene viser at Norge følger etter. Vekstraten fra i fjor er i Norge på 130% mot Sveriges 20%.

• Økonomi, finans

Investeringsplattformen Kameo finansierer eiendomsprosjekter ved hjelp av titusentalls investorer over hele Skandinavia. Gjennom plattformen kan enkeltpersoner og selskaper enkelt investere i sikrede eiendomslån, samtidig som de hjelper eiendomsutviklere med finansiering.

Kameo ble grunnlagt i 2014, fikk tillatelse fra det danske finanstilsynet i 2016 og opererer i dag i Sverige, Danmark og Norge med ca. 40 ansatte. I 2019 ble ABG Sundal Collier største deleier av selskapet og Ilija Batljan Invest AB kom inn i 2021 som strategisk eier. Siden starten har Kameo via sine over 30 000 småsparere lånt ut over 2 milliarder kroner fordelt på over 528 lån. Historisk netto avkastning til småsparerne har vært i overkant av 9% per år.

Annika Richardsen

Pressekontakt Communications Manager 97637469