Foto: SF Studios/Warner

​SF Studios og The Gathering forvandler Vikingskipet til Norges største kinosal

I et samarbeid mellom SF Studios og The Gathering skal filmen Ready Player One vises på lørdagen, i filmens offisielle premiereuke, for over 6000 datainteresserte mennesker i Vikingskipet. Til sammenligning har Nord-Europas største kino, Colosseum i Oslo, 888 plasser i deres hovedsal.

– Bare tenk deg å se Ready Player One med alle disse data- og VR-interesserte menneskene! Det kommer til å bli helt magisk stemning, sier Stine Arnesen i SF Studios.

Ready Player One er den nyeste science fiction filmen til Steven Spielberg. Mannen som har gitt oss magiske øyeblikk siden 1975 med filmer som E.T., Indiana Jones, Jurassic Park og mye mer.

Filmen handler om en dystopisk fremtid hvor de fleste rømmer fra den harde virkeligheten ved å tilbringe tid i VR-spillet The OASIS. Når skaperen av denne virtuelle verdenen dør, utfordrer han alle spillere til å finne et “easter egg” i spillet. Den første til å finne det blir den nye eieren av The OASIS og den avdøde skaperens formue. Motivasjonen for personene involvert er dermed en veldig virkelig mulighet for å komme seg ut av fattigdom og forbedre egen livskvalitet utenfor spillet.

Årets tema for The Gathering er “Social Reality”
– Vi ønsker å ta opp den sosiale realiteten vi konstruerer gjennom vår digitale samhandling og kommunikasjon med hverandre, sier Hoa Binh Nguyen, pressekontakt ved The Gathering.

Ready Player One er interessant fordi filmen stiller spørsmål ved ektheten av det virtuelle samfunnet. The OASIS er en utopisk simulert verden i den dystopiske virkeligheten. Spillerne kan møte andre mennesker, leve sitt liv og realisere seg i The OASIS, mens i den virkelige verdenen er de fanget i krig og fattigdom.

– Det er mulig å kjøpe dagspass til The Gathering. Da får du sett Spielbergs nyeste sci-fi eventyr sammen med et publikum som har et nært forhold til filmens budskap og popkulturelle referanser. I tillegg får du delta på konserter, foredrag og workshops om vår digitale og sosiale virkelighet, sier Nguyen.

Filmvisningen starter kl. 16:30 lørdag 31. mars. Dagspass koster 350 kroner i døra, eller 300 kroner på nett (billettavgift kommer i tillegg).

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Katrine Aamodt, presseansvarlig i SF Studios. E-post: katrine.aamodt@sfstudios.no.
Telefon: 988 58 753.

Simon Eriksen Valvik, kommunikasjonsansvarlig i The Gathering. E-post: simon@gathering.org.
Telefon: 400 50 100.

Om The Gathering
The Gathering er Norges største datatreff. Årlig samles over 6000 mennesker i Vikingskipet på Hamar for å feire påsken sammen med spill, foredrag, konserter og kreative konkurranser. Arrangementet drives av i overkant 300 frivillige ildsjeler fra inn og utland, organisert av den ideelle organisasjonen, KANDU - Norsk Dataungdom.

Simon Eriksen Valvik

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig Område: The Gathering og KANDU +47 400 50 100

KANDU - Norsk Dataungdom

KANDU er en demokratisk medlemsorganisasjon for ungdom som driver med datakultur og datarelaterte hobbyer. Med over 7000 medlemmer er vi Norges største organisasjon for datainteressert ungdom. Vi er best kjent som arrangøren av The Gathering som hver påske samler over 6000 mennesker i Hamar, men jobber også året rundt for å skape mer og bedre datakultur i det Norske samfunnet.

KANDU
Kolstadgata 1