Foto: Eirik Jeppesen - Creative Commons navngivelse

The Gathering 2021 avlyses

Onsdag formiddag avgjorde ledelsen ved The Gathering å avlyse neste års arrangement – i Vikingskipet. Avlysningen skjer som en konsekvens av stadig økende smitte i landet og med bakgrunn i en generelt uforutsigbar smittesituasjon i månedene som kommer.

Etter avlysningen av The Gathering 2020 har arrangøren fulgt utviklingen rundt pandemien tett. En medisinskfaglig arbeidsgruppe har sammen med arrangementsledelsen gjort en grundig og omfattende risikovurdering. Konklusjonen er at det ikke er forsvarlig med et fysisk arrangement i Vikingskipet i påsken 2021.

– The Gathering skal være et trygt arrangement for våre deltakere, gjester, sponsorer, partnere og 400 frivillige. Deres helse og sikkerhet vil alltid komme først, sier kommunikasjonsansvarlig i The Gathering, Simon Eriksen Valvik.

– Vi vet at mange blir lei seg nå
Alle detaljer i forbindelse med avlysningen er enda ikke på plass. Deltakerne som valgte å overføre billettene fra The Gathering 2020 til The Gathering 2021 vil få nærmere informasjon medio januar.

– Vi skulle gjerne unngått å komme med en slik beskjed nå rett før jul, men mener at det eneste forsvarlige er å gi beskjed så fort avgjørelsen ble tatt. Vi vet at mange blir lei seg nå. Vi er en stor familie, med nære, tette bånd, forklarer Eriksen Valvik.

Viktig informasjon i forbindelse med avlysningen kommer fortløpende på arrangementets nettsider, gathering.org.

– Våre frivillige jobber med å få oppdatert nettsidene med informasjon. Vi ber om forståelse for at dette kan ta litt ekstra tid nå i julen. Alle med overførte billetter vil få e-post om hva som skjer videre, så fort dette er klart.

Satser på online-arrangement
Da The Gathering 2020 ble avlyst varslet arrangøren et digitalt arrangement. Resultatet ble konseptet TG20:Online, som nå videreutvikles for 2021.

– Nå mobiliserer vi ressursene våre og gleder oss til å levere et uforglemmelig online-event til påsken, som blir større og bedre enn i fjor.

Mer informasjon om online-arrangementet kommer fortløpende på The Gatherings nettsider.

Om The Gathering
The Gathering er Norges største datatreff. Årlig samles over 6000 mennesker i Vikingskipet på Hamar for å feire påsken sammen med spill, foredrag, konserter og kreative konkurranser. Arrangementet drives av i overkant 300 frivillige ildsjeler fra inn og utland, organisert av den ideelle organisasjonen, KANDU - Norsk Dataungdom.

Simon Eriksen Valvik

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig Område: The Gathering og KANDU +47 400 50 100

KANDU - Norsk Dataungdom

KANDU er en demokratisk medlemsorganisasjon for ungdom som driver med datakultur og datarelaterte hobbyer. Med over 7000 medlemmer er vi Norges største organisasjon for datainteressert ungdom. Vi er best kjent som arrangøren av The Gathering som hver påske samler over 6000 mennesker i Hamar, men jobber også året rundt for å skape mer og bedre datakultur i det Norske samfunnet.

KANDU
Kolstadgata 1