Barnehagesektorens første nærings-ph.d.

Barnehagesektorens første nærings-ph.d.

Rasmus Kleppe og HiOA blir historiske når Rasmus som doktorgradsstipendiat i barnehagestiftelsen Kanvas tas opp som den aller første nærings-ph.d. ved HiOA. Som nærings-ph.d. er Rasmus ansatt i barnehagestiftelsen Kanvas og forskningsprosjektet finansieres i samarbeid med Forskningsrådet.

Doktorgradsstipendiaten skal forske på de yngste barnas evne og vilje til å ta fysisk risiko i lek. – Resultater fra prosjektet skal benyttes til å styrke forståelsen av de yngste barnas behov for fysisk utfoldelse og utvikling. Hva jeg finner vet jeg jo ikke enda, men målet med prosjektet er selvfølgelig at vi på sikt bidrar til bedre tilrettelegging av barnehagehverdagen for de yngste barna, forteller Rasmus Kleppe.

En risikabel utvikling

Mye tyder på at Norge i årene som kommer vil møte store helsemessige utfordringer knyttet til livsstilssykdommer som overvekt, diabetes og hjerte/kar-sykdommer. Den beste måten å unngå disse sykdommene på er ved forebygging og denne forebyggingen starter i barndommen. I dag går rundt 90 % av alle ett- og toåringer i barnehage og det er også en av barnehagens viktige oppgaver å sikre barn tilstrekkelig erfaring med fysisk utfoldelse.

Forutsetningen for å drive forebygging er den aller beste fordi barn elsker fysisk aktivitet. Barn som får bruke kroppen til å løpe, hoppe, krype og klatre er jublende, glade barn. Noe av jubelen kommer faktisk av at aktiviteten ofte innebærer en liten dose frykt – det er lite som fremkaller den samme begeistringen hos et barn som den skrekkblandede fryden ved for eksempel å få stor fart i akebakken eller å klatre høyt i klatretreet. Risikolek kalles denne aktiviteten og den handler om barns evne og vilje til å ta fysisk risiko i lek. Tidligere forskning viser at evnen til å forstå, kjenne og mestre fysisk risiko i tidlig alder kan ha stor betydning på mange områder senere i livet. I tillegg har leken stor verdi i seg selv, blant annet med tanke på den begeistring og engasjement som skapes hos barnet.

Kanvas ønsker nå å vite mer om hva slags vilkår denne typen lek har i dagens barnehage. Doktorgradsprosjektet vil se nærmere på hvordan 0-3 åringene bruker egen kropp og hvordan samspillet med de voksne virker inn på risikoleken. Samspillet i risikofylt lek vil gjerne møte særlige utfordringer i form av angst og frykt, både hos barnet og hos omsorgspersonen.

For Kanvas vil studien også relateres til en samfunnsmessig utvikling hvor krav til barnas sikkerhet i enkelte tilfeller står i motsetning til barnas behov for fysisk utfoldelse. I barnehagen kan denne motsetningen oppleves som en ubalanse der kravet om sikkerhet trumfer behovet for fysisk aktivitet.

Rasmus er tatt opp på doktogradsprogrammet Utdanningsvitenskap for lærerutdanningen ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, og vil ha sin daglige tilknytning til Institutt for barnehagelærerutdanning. -Vi er svært stolte av å få den første nærings-phd’en på HiOA, sier Hege Sevatdal, studieleder ved Institutt for barnehagelærerutdanning. De erfaringene vi vil få gjennom dette samarbeidet kan åpne nye dører for samarbeid om forskning i fremtiden både med privat og offentlig sektor. Barnehagesektoren trenger flere dyktige forskere, og vi er stolte av å ha Rasmus med på vårt lag.

Studien vil bli gjennomført i samarbeidet med forskningsprosjektet GoBaN (“Gode barnehager for barn i Norge”) som vil undersøke hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn, hva som karakteriserer en god barnehage og hvilke faktorer som påvirker barnas trivsel, måloppnåelse og utvikling. GoBaN er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Vestfold, Universitetet i Nordland, m.fl., og er finansiert av Forskningsrådet gjennom Utdanning2020. Prosjektet vil følge 1600 barns liv i barnehagen over fire år, med en mulig forlengelse videre fremover i utdanningsforløpet.

Doktorgradsstipendiatet er et av flere områder som HiOA og Kanvas samarbeider om. Denne våren skal HiOA blant annet også gjennomføre et lite forskningsprosjekt i et tilfeldig utvalg Kanvas-barnehager om effekter rundt vår storsatsing på minst 50% barnehagelærere, sier en spent Robert Ullmann, som er daglig leder i Kanvas.