Premierevisning av Drägers nye alkolås på Gardermoen

Interlock 7000 er en moderne lås som med sin sikkerhet, hurtighet og brukervennlighet setter føreren i fokus. Ready when you are!

Nye Dräger Interlock 7000 vil premierevises på Oslo Lufthavn Gardermoen (terminal innenlands) i hele mai hvor representanter fra KGK vil demonstrere nyheten.

Vi er veldig stolte og smigret over at Dräger valgte å la KGK få være først i verden med denne produktnyheten, sier divisjonssjef Erik Eidem i KGK Norge AS. Besøk oss gjerne på stand for mer informasjon, og for å få være blant de første som får prøve den nye alkolåsen. KGK i både Sverige og Norge vil starte levering av Dräger Interlock 7000 til kunder i uke 34/2014.

Med alkolås installert i kjøretøyet forhindrer man en person i påvirket tilstand å kjøre sitt kjøretøy. Dersom førerens utpust inneholder høyere alkoholkonsentrasjon enn grensen for norsk lov, vil alkolåsen forhindre at motoren startes. Statens vegvesen frykter konsekvensene av ruspåvirkede yrkessjåfører, og vil at alle kommuner skal kreve alkolås i forbindelse med persontransport. Per i dag har ca. 4000 norske kjøretøy montert alkolås, mens det i Sverige allerede er installert 80 000 alkolåser innenfor yrkestransporten, og 2/3 av alle svenske kommuner har stilt krav om alkolås ved skoletransport.

Nye Dräger Interlock 7000 kan monteres i for eksempel personbiler, lastebiler, busser, motorsykler, anleggsmaskiner, tog, trikker og båter. Den kan kobles til sikkerhetssystem på kraner, løfteanordninger, trucker og annet verkstedssutstyr. Det er også mulig å bruke alkolåsen i passerings- og innloggingssystemer. Med en alkolås montert påvirkes førerens holdning til alkohol og bilkjøring, og bidrar dermed til å forhindre alkoholrelaterte ulykker. Når du installerer Dräger alkolås så innebærer dette en seriøs og forebyggende innsats - både for egne ansatte, og i kommunen og miljøet rundt.

KGK er hoveddistributør av Dräger alkolås og alkotest i blant annet Sverige og Norge.

Om Interlock 7000
Ingen feilaktige utåndingsprøver
Alkolåsen kan skille alkohol i utåndingsluft fra alkohol som f.eks. finnes i munnskyllevann, spylervæske eller håndsprit. Som bruker kan man føle seg trygg på at feilaktige prøver grunnet ytre påvirkninger ikke registreres.

Sikker og brukervennlig
Ingen ventetid! Oppvarmings- og oppstartstiden er så kort at brukerne ikke vil merke den. Dräger Interlock 7000 har et tydelig fargedisplay og instruksjoner på norsk. Dessuten har den flerfarget LED-skjerm for tydeligere veiledning av de vanligste instruksjonene.

Høy sikkerhet mot datainntrenging
Informasjonen i alkolåsen er kryptert. Alkolåsen er dessuten enkel å montere i alle kjøretøy og kan utstyres med både kamera og GPRS-modul for utvidede bruksområder som f.eks. føreridentifikasjon.

• interlock
  • ulykker
  • interlock 7000
  • kgk
  • promillekjøring
  • promillegrense
  • promille

Fakta om Dräger
Dräger er et internasjonalt ledende selskap innen medisinsk sikkerhet og teknikk. Siden 1889 har Dräger utviklet avansert utstyr og løsninger som brukere over hele verden har tillit til. Når Dräger produktene brukes er scenariet alltid det samme: liv står på spill. Uansett om det er i kliniske situasjoner, industri-, gruve- eller under redningsoppdrag – Drägers produkter beskytter, støtter og redder liv.

Fakta om KGK
KGK er distributør for verdens ledende produsenter av tekniske høykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med 60 år i bransjen og har 933 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning på ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som Hella, ZF, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Zirkona og Suzuki. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig på nettstedet:www.kgk.no