Årets vinner under juletreet

Ifølge en undersøkelse utført av IPSOS på vegne av DNB kom det fram at vi nordmenn i 2013 planla å handle julegaver for 5600,- . Dette er en svak nedgang fra tidligere år. Allikevel er det mest interessante ikke nødvendigvis beløpet vi handler for, men kanskje hva vi egentlig handler?

Fordelsprogrammet KickBack.no samarbeider med over 200 norske og utenlandske nettbutikker og har med sine 60 000 medlemmer pulsen på når vi handler og ikke minst hva som har vært populære gaver denne julen.

Den største delen av julehandelen på nett skjer i november og første del av desember. På grunn av usikkerhet rundt levering er det stopp mye tidligere på nett enn i de fysiske butikkene. Vi ser også at produkter hvor man vet hva man får - f.eks. elektronikk, underholdning og kosmetikk gjør det vesentlig bedre i julemånedene på nett enn ellers. Det er kanskje mye lettere å gi bort en iPad og en shampoo enn et par sko eller en genser.

sier Mats Staugaard, daglig leder i KickBack.no

Elektronikk, kosmetikk og underholdning topper

Tallene til KickBack.no viser at elektronikk, kosmetikk, film, spill og bøker var svært populære julegaver i 2013. Spesielt ser Apple ut til å ha ett en god jul i Norge og iPhone og Apple TV har vært en av de mest populære enkeltproduktene rett før jul.

Apple ser ut til å ha en braksuksess i Norge denne julen. iPhone 5s, iPad mini og, litt mer overraskende, Apple TV har gått unna som varmt hvetebrød i mange av de 200 butikkene vi jobber med. Vi ser også sterke tall for Sonys Playstation 4 selv om denne mer eller mindre har vært umulig å oppdrive som julegave

sier Staugaard.

Også filmer, TV-serier og bøker har funnet veien til mange juletrær i Norge.  Ifølge tallene til KickBack.no er TV-serier som Broen, Breaking Bad og Big Bang Theory høyt på salgslistene og gavebokser med komplette serier er populære gaver. På spillfronten har FIFA14, Skylanders, Assasins Creed og GTA5 pekt seg ut som klare vinnere. Gavepakker med hår- og hudpleieprodukter fra Redken, bareMinerals og Decleor har også vært salgsvinnere til kvinner denne julen ifølge KickBack.

• Data, telekom, IT

• schibsted
  • netthandel
  • nettbutikker
  • julehandel
  • jul
  • fordelsprogram
  • cashback
  • e-handel

KickBack.no er Norges største cashback- og fordelsprogram for netthandel som gir forbrukere cashback (penger tilbake) hver gang de handler på nett. Mer enn 60 000 nordmenn har registrert seg på tjenesten. KickBack.no er en del av Schibsted Media Group som også eier FINN, VG og Aftenposten.

Mats Staugaard

Pressekontakt Daglig leder +4799726728