Black Friday - nok en amerikansk tradisjon får fotfeste i Norge

«Black Friday» omtales av mange som starten på julehandelen i USA og i all hovedsak er «Black Friday» en handledag hvor butikker tilbyr et stort utvalg av varer til sterkt redusert priser. «Black Friday» arrangeres i sammenheng med «Thanksgiving» som er den fjerde torsdagen i november.

De fleste amerikanere tar seg en langhelg i sammenheng med «Thanksgiving» og dagen etter de har spist godt og hygget seg med familie, kaster de seg ut i storstilt shopping. Så storstilt er shoppingen at denne dagen alene bidrar til at mange butikker går fra røde til svarte tall i regnskapet - derav navnet «Black Friday».

Også i Norge

De siste årene har også norske nettbutikker kastet seg på «Black Friday» og i år kommer et rekordantall butikker til å arrangere Black Friday skal vi tro Mats Staugaard, daglig leder i cashback- og fordelsprogrammet KickBack.no

De første norske butikkene som arrangerte «Black Friday» så vi allerede i 2009 og 2010, men i år har nesten samtlige 200 nettbutikker som vi samarbeider med signalisert at de vil arrangere «Black Friday» denne måneden. Populariteten har økt enormt, både blant forbrukere og nettbutikker.

I Norge er nok ikke «Black Friday» så stort at den kan snu røde tall til svarte på en eneste dag, men bevistheten rundt «Black Friday» er økende og i 2012 var denne dagen en av de store handledagene på nett i året. Det ser dermed ut til at nok en amerikansk tradisjon kan få fotfeste i Norge.

Vi har sett at «Black Friday» for mange norske nettbutkker har blitt den absolutt beste dagen i året. Nordmenn er blitt mye mer oppmerksomme på å gjøre gode «deals», jage rabatter og tilbudene som legges ut på «Black Friday» er som regel svært gode. På «Black Friday» har vi sett nettbutikker som øker dagsomsetningen med 400-600% i løpet av noen få timer

uttaler Staugaard

At Black Friday har blitt viktig i Norge kan også Petter Stensig i blivakker.no, Norges største nettbutikk for kosmetikk, hår- og hudpleie, bekrefte.

Black Friday er en stor dag for blivakker.no. Det selges ikke mye sort neglelakk, men vi opplever vel heller at det går i sorte tall og røde neglelakker,

humrer Markedssjef Petter Stensig

Innført av nettbutikker - følges opp av fysiske butikker

Foreløpig er det nettbutikkene som har innført «Black Friday» i Norge, men de fysiske butikkene begynner også å hive seg på trenden. Elkjøp, som både selger på nett og butikk, leder derimot ann blant fysiske butikker og arrangerer «Black Friday» både i butikk og på nett.

Tidligere år har også fysiske butikker som Platekompaniet, Stormberg, Ark, Spaceworld og Clas Ohlson arrangert «Black Friday».
Årets «Black Friday» er den 29. november i Norge og smarte forbrukere kan forvente å spare store beløp på denne dagen. Nesten alle de store og kjente norske nettbutikkene vil ha egne «Black Friday»-tilbud.

• cashback
  • e-commerce
  • jul
  • julehandel