Unge reisende i et catch-22?

UDs reiseråd 14. mars om at nordmenn oppfordres til å komme hjem setter mange unge reisende en fortvilet situasjon. KILROY har for tiden flere tusen reisende på backpackertur over hele verden og opplever en massiv pågang fra kunder som vil endre på sine reiser.

‘Presset er enormt, og vi har ikke kapasitet eller mulighet til å hjelpe alle umiddelbart. Vi ber om tålmodighet dersom ikke folk er i umiddelbar fare. I så tilfeller bør de uansett også henvende seg til sitt reiseforsikringsselskap’
sier Flavia Forster, daglig leder i KILROY.

Vi har stor forståelse for at folk vil hjem og opplever at utmeldingen fra UD dessverre har skapt panikk hos mange. Det gjør situasjonen også mer krevende for reiseselskapet. Mange vil hjem med det samme. Vi vil gjerne minne om at man i utgangspunktet skal forholde seg til den hjemreisen man har, dette er altså ikke en evakueringssituasjon ifølge myndighetene.

Nordmenn på reise skal ‘vurdere å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte’ ifølge UDs informasjon.

‘Vi gjør ikke endringer på hjemreiser som allerede er bekreftet innenfor de neste par dager – å endre fra tirsdag til mandag er lite hensiktsmessig akkurat nå, om i det hele tatt mulig’, sier Forster. Men ellers bistår KILROY kundene med endringer om de ønsker å komme hjem tidligere enn planlagt og ber folk ta kontakt på telefon dersom det haster. Det ligger samtidig en del utfordringer i dette.

Catch-22

All reisevirksomhet i disse tider vil bli påvirket av pandemien og de ulike tiltak som er iverksatt. På en hjemreise fra den andre siden av kloden, så kan man oppleve både kansellerte flyavganger, restriksjoner på gjennomreiser og mellomlandinger, karantene og andre utfordringer er blant konsekvensene tiltakene medfører. Dette ligger utenfor vår kontroll og det gjør at alternativene er begrenset. Det gjør altså at kundene våre settes i en utrolig vanskelig situasjon. De spør oss om råd og vi bistår der vi kan. Noen ganger handler det også om å roe ned de som er ekstra bekymret.

Rasende kunder

‘Vi har noen kunder som dessverre blir frustrerte og sinte når vi ikke kan få dem hjem uten hindring på røde rappen. Særlig opplever vi at foreldre og relasjoner her hjemme stiller krav som vi nå ikke har mulighet til å imøtese’. Til disse vil Forster gjerne beklage, men håper på at så lenge de reisende er trygge, blir godt ivaretatt der de er nå og tar sine forholdsregler så kan de ta det med ro. Samtidig vil hun takke alle andre for tålmodigheten i disse dager.

Tusentalls er på reise nå eller står med sekken ferdig pakket

De unge kundene hos KILROY reiser ut på langtur med sekken på ryggen og mye frihet underveis. Januar og februar er store utreisemåneder fro vår typiske kunde som er 19 år og skal på sitt livs eventyr; reise jorden rundt i tre til seks måneder. Mange har altså bare nettopp begynt turen og enten vegrer seg eller blir sønderknust når eventyret skal avbestilles eller avbrytes. Skal disse dra hjem nå? Til dette svarer Forster ‘Kundene må naturligvis selv gjøre denne vurderingen, men jeg kan godt forstå at det ikke er lett. Vi lener oss på det myndighetene sier og har ingen hensikter eller agenda for å gjøre noe annet. Kundenes trygghet er vår prioritet’

Hun legger til at de har mange kunder som tar det med ‘knusende ro’ og velger å bli der de er. Til disse vil hun si at de skal lytte til lokale myndigheters råd og informasjoner og holde seg trygge. Disse må også sikre seg at deres reiseforsikring fortsatt er gjeldende.

Enorme økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvensene for selskapet kan Forster fortsatt ikke stadfeste, men det vil dreie seg om enorme beløp. Selskapet følger pakkereiseloven der denne gjør seg gjeldende og det inkluderer blant annet full refusjon før avreiser i nær framtid (løpende). Pakkereisene hos KILROY er i prisklassen førti til hundretusen, alt avhengig av reiselengde og opplegg underveis.

Prioriteten nå er kundene og de ansatte. Økonomisk er det fritt fall nå så får vi håpe at vi lander på beina og at folk kan komme seg trygt av gårde igjen snart, men hun tror det vil ta tid bekrefter hun avslutningsvis.

• Reiser

• ud