KLM den mest bærekraftige merkevaren av utenlandske flyselskaper i Norge

KLM den mest bærekraftige merkevaren av utenlandske flyselskaper i Norge

Europas største merkevareundersøkelse om bærekraft, Sustainable Brand Index, er lansert for syvende året på rad i Norge. Rangeringen inneholder flere nykommere innenfor transportsektoren.

Av nykommerne er det KLM som gjør det best. Andre flyselskaper som debuterer på listen er blant annet Finnair, Lufthansa og British Airways.

-Vi er veldig fornøyd med at både KLM og Air France er med. Det tar vi som en bekreftelse på at vår miljøsatsing legges merke til, og dette er selvfølgelig veldig motiverende, sier Halvor Glørsen, salgsdirektør for Air France-KLM i Norge.

Bærekraft er en viktig del av selskapets strategi, som har satt seg mål om å redusere sine CO2-utslipp med mer enn 10% innen 2030 sammenlignet med 2018. Dette vil være en reduksjon på 50% CO2 per passasjer sammenlignet med 2005.

Norge med mest positiv utvikling

Sustainable Brand Index har blitt gjennomført årlig siden 2013 i Norge, og i år er det norske forbrukere som har størst positiv endring når det gjelder hvor opptatt befolkningen er av bærekraft.

Totalt for året har over 1100 merkevarer blitt vurdert av over 50 000 personer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Utvalget av merkevarer er uavhengig og baseres på omsetning, markedsandel og merkevarekjennskap.

For mer informasjon om Sustainable Brand Index, se - https://www.sb-index.com/rankings

Les mer om KLM´s bærekraftarbeid:

Om KLM

I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines vært en pioner innenfor flyindustrien og flyselskapet er i dag verdens eldste som fortsatt flyr under sitt opprinnelige navn. I 2018 fløy KLM 34,1 millioner passasjerer til 162 destinasjoner verden over. I Norden flyr KLM til og fra 15 destinasjoner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Flåten omfatter 214 fly og flyselskapet sysselsetter over 33 000 ansatte. KLM-konsernet består av KLM Cityshopper, Transavia og Martinair. KLM er også medlem i global SkyTeam Alliance, som består av 20 flyselskap og ett nettverk som spinner over 1 063 destinasjoner i 173 land.

KLM har i 14 år vært topprangerte av Dow Jones Sustainability Index, som er den ledende indeksen for å måle bærekraftige foretak. Som eneste europeiske selskap flyr KLM daglig interkontinentalt på biodrivstoff-blanding. KLM står også for omtrent halvparten av innkjøpene av biodrivstoff på markedet, og var det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff under en kommersiell flyreise.