BlueBot håndterer bestilling av flyreiser direkte i Messenger.

Nå kan KLMs kunder bestille flybilletter via Messenger

Fra og med i dag kan KLMs kunder bestille flyreiser via Messenger ved hjelp av kunstig intelligens. Den nye servicefunksjonen kalles BlueBot (BB) og kan føre samtaler med KLMs kunder via Messenger. Med denne typen kunstig intelligens kan kundene bestille billetter på en enkel og smidig måte.

BlueBot (BB) har sin egen personlighet: Er hjelpsom, vennlig, profesjonell og smart. Ved hjelp av kunstig intelligens koblet til KLMs teknologi skal BB håndtere alle innkommende henvendelser – også med bistand fra 250 menneskelige kollegaer. I de tilfellene hvor BB ikke kan hjelpe kundene overlates henvendelsen til en av kollegaene. BB kommer til å tilbys i flere av KLMs tjenester innen nær fremtid og blir kompatibel med flere digitale kanaler.

– Det er både spennende og gøy at vi nå kan utvide vårt servicetilbud gjennom BlueBot og kunstig intelligens. Vi jobber mot å ligge i forkant når det gjelder service i sosiale medier, og lanseringen av BB er et bevis på det, sier Emmelie Johansson, markedssjef for Air France og KLM i Norden.

Siden 2009 har KLM vært kjent som en pioneer når det gjelder å ta i bruk sosiale medier til kundeservice og kampanjer. KLM har over 25 millioner fans og følgere på selskapets ulike plattformer. I disse kanalene tar KLM i mot over 16000 spørsmål per uke, som besvares av mer enn 250 servicemedarbeidere.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Carina Bergqvist, kommunikasjonssjef Air France og KLM,

tel: +46 768 787 559, mail: carina.bergqvist@klm.com

Om Air France-KLM

Air France-KLM-konsernet er et stort, globalt selskap med en sterk europeisk base. Konsernets hovedområder er passasjertransport, cargo og vedlikehold av fly. Air France-KLM er den ledende gruppen når det gjelder internasjonal trafikk med avreise fra Europa. I 2017 tilbyr konsernet kunder tilgang til et nettverk av 328 destinasjoner i 118 land, takket være de fire flyselskapene Air France, KLM Royal Dutch Airlines, Transavia og HOP! Air France. Med en flåte på 534 fly i drift og 93,4 millioner passasjerer i 2016, opererer Air France-KLM opp til 2,300 daglige flyvninger, hovedsakelig fra sine nav i Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam-Schiphol. Programmet Flying Blue er et av de største i Europa med over 27 millioner medlemmer.

Air France-KLM og partnerne Delta Air Lines og Alitalia driver det største transatlantiske fellesforetaket med over 270 daglige flyvninger. Air France-KLM er også medlem av SkyTeam-alliansen som har 20 medlemsselskaper og som tilbyr kunder tilgang til et globalt nettverk av over 17,000 daglige flygninger til mer enn 1,060 destinasjoner i 177 land.

www.airfranceklm.com

Pressekontakt Strategisk markedsføring, branding og PR 0046 76 8787559