Foto: EON Element

Bærekraftig isolasjon en selvfølge i bærekraftige byggeløsninger

Etter flere års forskning har det norske selskapet EON Element i år lansert en unik bygningsløsning som er klimasmart i alle ledd. EON valgte Knauf som leverandør av isolasjon til selskapets standardprodukt. Valget ble først og fremst tatt ut fra miljøhensyn, men også andre faktorer spilte inn.

Produktet EON tilbyr er en patentert løsning av ferdige byggeelementer for yttervegger. Ved så å si å eliminere kuldebroer har EON klart å øke isolasjonsevnen med 20 % sammenlignet med tradisjonell byggeteknologi. Elementene leveres som vegg- og hjørnemoduler i standardmål, noe som gir enkel bruk og en enklere byggeprosess.

« Bygging med elementer innebærer at spill på byggeplassen unngås helt. Det er et viktig miljøaspekt med produktet vårt. At det også bidrar til svært energigjerrige hus, er selvsagt enda viktigere og gir en langsiktig positiv effekt for klimaet », sier Leif Westgård, Head of sales and administration hos EON Element.

Foto: EON Element

Enkelt å oppnå lavenergistandard

Byggeelementene fra EON egner seg like godt for både enetasjes og fleretasjes hus, der de gir et svært godt isolerende skall. Dette skyldes både isolasjonen som finnes i elementene, og mangelen på kuldebroer. Et hus kan dermed oppnå lavenergistandard med relativt liten ekstra innsats i form av ytterligere isolering.

Elementene fra EON har en konstruksjon som gjør at de også kan demonteres og gjenbrukes når en bygning ikke skal brukes mer. Elementløsningen blir dermed miljøvennlig både under byggeperioden og brukstiden til en eiendom, og den kan brukes i en ny bygning når den gamle har gjort sitt.

Knauf et selvsagt standardvalg takket være miljøprofil

EON kan spesialbygge elementer isolert med det materialet kunden ønsker. Men det er selskapets standardprodukt som står for omtrent 90 % av alt salg. Og til standardproduktet har EON altså valgt isolasjonsprodukter fra Knauf, både blåseull og plater.

« I bunn og grunn var det miljøårsaker som gjorde at vi valgte Knauf som standardløsning for isolasjon. De har en sterk miljøprofil som stemmer godt overens med vårt eget selskap», sier Leif Westgård.

Han forteller videre at det er den patenterte ECOSE-teknologien, med det tvers igjennom biologisk baserte bindemiddelet, som gjør at selskapet har et stort forsprang i forhold til andre leverandører på markedet.

Det har også vist seg at de som arbeider med å montere elementene foretrekker isolasjonen fra Knauf foran andre, fordi den oppleves som mer behagelig å arbeide med. De er spesielt fornøyde med at produktene knapt støver eller lukter, at man slipper kløe, og at materialet er smidig å arbeide med ved installering.

Noe annet som EON Element setter pris på, er at Knauf er representert i Norge.

« Takket være det lokale nærværet har vi kunnet diskutere ulike løsninger og rådføre oss med personer som har kunnet gi tilbakemelding raskt, og som er godt informert om våre lokale forhold når det gjelder lover, normer og tilsvarende », avslutter Leif Westgård.

Knauf Insulation er en del av Knauf Group, et familieeid globalt byggmaterialkonsern med en årlig omsetning på  €10 milliarder 2019. Som en av verdens ledende isoleringsprodusenter driver vi virksomhet i over 80 land og har flere enn 250 produksjonsanlegg som produserer glassull, steinull, ekstrudert polystyren (XPS), ekspandert polystyren (EPS) og ekstrudert polyetylen (XPE). Med flere enn 5500 ansatte er vi spesialister på isoleringsproduksjon, forskning og utvikling. Vi tilbyr avanserte løsninger for energieffektivitet for bygninger over hele verden. Les mer om oss og våre produkter på http://www.knaufinsulation.no