Fra Astrup-utstillingen i KODE 4, som stengte 12. januar

Astrup til Amerika

Til sommeren drar Nikolai Astrups kunst fra KODE Kunstmuseer i Bergen og ut på turné. Første stopp er Massachusetts, USA, hvor utstillingen «Nikolai Astrup: Visions of Norway» åpner på The Clark Art Institute 13. juni 2020.

Dette blir første gang kunstneren fra Vestlandet presenteres for et amerikansk publikum.

– Nikolai Astrup er en av landets viktigste kunstnere, likevel er kunsten hans ukjent for mange utenfor Norge. Vi gleder oss til å presentere han i en institusjon som The Clark, som er blant de helt sentrale kunstmuseene i USA, sier Petter Snare, direktør ved KODE.

Utstillingen vises på The Clark fra 13. juni – 13. september 2020. Deretter skal utstillingen vises på KODE Kunstmuseer fra oktober, før turen går videre til museet Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm i februar 2021.

Kjente og ukjente arbeider
Nikolai Astrup (1880-1928) har blitt kjent og beundret for sin intense fargerike palett og den magiske realismen han manet frem i sine motiver fra vestlandsnaturen. Til utstillingen har den britiske kuratoren Maryanne Stevens plukket ut 95 malerier og tresnitt fra alle perioder i kunstnerskapet, inkludert verk som ikke har blitt utstilt for et offentlig publikum noensinne.

– Jeg håper at publikum vil sette pris på Astrups dedikasjon til landskapene i Jølster, sier Maryanne Stevens.

– Jeg vil trekke frem Astrups enestående interesse for hvordan naturen endres gjennom skiftende værforhold, sesonger og dagslys. Studiene av naturen forvandlet han til reflekterende og eksperimentelle bilder, fulle av stemning og minner, sier Stevens.

Andre internasjonale turné
Utstillingen har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom KODE, Sparebankstiftelsen DNB og The Clark. Blant annet ligger forskning fra Astrupsenteret ved KODE, opprettet i 2016, som bakgrunn for den kommende utstillingen.

Sparebankstiftelsen DNB var initiativtaker og sponsor bak den første internasjonale Astrup-turneen i 2016, som trakk over 130.000 publikummere til utstillinger i London, Oslo og Emden.

– Det er veldig spennende å få presentert Astrup i USA og Sverige på så flotte og viktige museer. Med den fantastiske mottagelsen Astrup fikk i England og Tyskland, har jeg stor tro på at det amerikanske og svenske publikummet vil ta vel imot Astrup, sier Anders Bjørnsen, leder for kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB

Utstillingen følges av en katalog som publiseres av Yale University Press.
Utstillingen støttes generøst av Sparebankstiftelsen DNB.

Les pressemeldingen fra The Clark her.

KODE Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen er Norges nest største kunstmuseum. Her finner du en bred samling av norsk og internasjonal kunst, og en rekke temporære utstillinger. KODE forvalter og formidler norsk musikkarv gjennom våre tre komponisthjem Edvard Grieg Museum Troldhaugen, Ole Bull Museum Lysøen og Harald Sæverud Museum Siljustøl.