Troldhaugen er et av syv museer i Kode.

I mål med innsparinger, unngår oppsigelser

Det ble i helgen klart at 18 ansatte har søkt om frivillig sluttpakke ved Kode. Dermed kommer Kode i mål med innsparingstiltakene og unngår oppsigelser.

– Det er ingen tvil om at de siste ukene har vært tøffe for oss på Kode. Vi mister nå verdifulle kollegaer, noe som er både vemodig og tungt. Til tross for dette er jeg er lettet over at vi unngår oppsigelser, og nå skal vi komme oss videre sammen, sier direktør Petter Snare.

Fristen for å søke var fredag ved midnatt. Det kom inn 18 søknader, hvorav 6 heltidsstillinger og 12 deltidsstillinger. Sluttpakkene tar utgangspunkt i at arbeidsforholdet skal avsluttes 31. mars 2024. Kode skal til sammen kutte årlige utgifter med 16 millioner kroner, og tilbud om frivillig sluttpakke ble utstedt til alle ansatte.

– Alle avtaler må sluttføres før vi vet endelig resultat, men vi er i mål med planlagt innsparing via sluttpakker, sier Snare.

De ansatte ble orientert om status på et allmøte mandag morgen av direktør sammen med styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen. De erkjenner at prosessen har skapt mye uro både internt og i offentligheten.

– De siste ukene har det vært mange tunge beskjeder internt. Samtidig har det vært et stort antall mediesaker om Kode. Dette har vært vanskelig for alle ved museet, og fremover blir arbeidsmiljø og samarbeid en viktig prioritet, sier Strøm-Erichsen.

– Vi ser frem til å jobbe videre med de tiltakene vi allerede har startet på for å sikre at arbeidsmiljøet blir bedre. Dette er avgjørende for at vi som institusjon skal komme oss videre og fortsette å gjøre en god jobb, sier Strøm-Erichsen.

For spørsmål og intervjuforespørsler, ta kontakt med Maria Tripodianos på maria.tripodianos@kodebergen.no/ tlf: 41459187.