Kode må redusere kostnader

Kode må redusere kostnader

Styret i Kode har vedtatt at museet må gjøre tiltak for å redusere sine årlige utgifter. En handlingsplan for kutt vil behandles av styret 19. februar. Direktør Petter Snare orienterte i dag de ansatte om museets økonomiske utfordringer og la frem en plan for prosessen videre.

Styret i Kode har vedtatt at det nå skal utarbeides tiltak som gir et budsjett som går i balanse. Museet må redusere sine årlige utgifter med ca. 16 millioner kroner.

– Dette er ikke noe hyggelig beskjed å gi. Vi har vært tydelig på Kodes vanskelige økonomiske situasjon lenge. Vi har en viktig samfunnsoppgave å fylle som Norges nest største museum, med en rikholdig kunstsamling og en stor bygningsmasse som skal forvaltes. Vi har gjennom flere år forsøkt vårt beste for å få økonomien til å henge sammen, men vi har nå kommet til et punkt hvor rammevilkårene gjør det er helt nødvendig å sette inn tiltak for å få økonomien i balanse, sier direktør Petter Snare.

– Vi kommer til å snu hver stein for å gjøre kuttene minst mulig smertefulle, men det er klart at dette er alvorlig for en institusjon som har hatt for trange vilkår over lang tid, sier Snare.

Det vil gjennomføres drøftingsmøter med tillitsvalgte og arbeidsmiljøutvalget om en handlingsplan for å møte budsjettet, som skal fremlegges for styret 19. februar.

– Dette er vanskelig, vi har få ansatte og skal holde et høyt kunstnerisk nivå. Det er viktig for oss å få til en så god prosess som mulig fremover, og et godt samarbeid med tillitsvalgte og ansatte er en forutsetning for dette, sier Snare.