Ny spektakulær installasjon av Børre Sæthre

Ny spektakulær installasjon av Børre Sæthre

Kode presenterer den prisbelønte norske kunstneren Børre Sæthre med den stedsspesifikke installasjonen «Last Dance», et verk som er nært knyttet til Bergens historie.

Utstillingen åpner fredag 9. juni kl. 19.00 i Tårnsalen, Lysverket.

– Børre Sæthre er en av våre mest markante kunstnere, og det er en stor ære å kunne presentere siste del av hans bemerkelsesverdige trilogi her på Kode, sier direktør Petter Snare.

Børre Sæthre (f. 1967) er kjent for sine monumentale og sanselige installasjoner. Med referanser til skeiv kultur, filmhistorie og eskapisme skaper Sæthre kunstverk som fullstendig omslutter publikum. Denne sommeren inntar han Tårnsalen på Kode med en ny og stedsspesifikk installasjon.

Last Dance er siste del av en trilogi som belyser fenomenet «cruising» i et historisk perspektiv, med et samfunnspolitisk tilbakeblikk på AIDS-krisens konsekvenser for skeiv kultur. Første del av trilogien var installasjonen Ghost Arcade (2019) ved Trondheim Kunstmuseum, den andre var utstillingen The Sound of the Atom Splitting (2021) ved NITJA Senter for Samtidskunst. Den siste og endelige delen av prosjektet er den stedsspesifikke installasjonen Last Dance (2023) ved Kode.

Glamorøst og foruroligende
Et sentralt element i Last Dance er et sted som har stor historisk betydning for Bergens cruising-kultur. I Tårnsalen har dette offentlige stedet blitt rekonstruert som en installasjon og tilført glamorøse og foruroligende elementer: laserlys, spesialkomponerte lydkulisser, og ekstraherte nattklubbelementer. Rammen av natur og friluft er også tatt inn i rommet, gjennom et monumentalt midtpunkt og små semi-abstrakte objekter i munnblåst glass.

Med sine installasjoner, søker Børre Sæthre å skape tilstander som kan virke både surrealistiske og underlige. Han bruker gjerne objekter og gjenkjennelige fragmenter tatt ut av deres vanlige sammenheng. Man kan ane konturene av en fortelling, uten en definert begynnelse eller slutt. Fortellingens formål leder deg inn i en verden av drømmer og dystopi, undertrykte minner og voyeuristiske fantasier.

Mer om kunstneren
Børre Sæthre er utdannet ved Statens kunstakademi (1993-1996) og har hatt studieopphold ved ISCP (International Studio and Curatorial Program) i New York, USA, og Künstlerhaus Bethanien, Berlin

Flere av Sæthres installasjoner har skrevet seg inn i norsk kunsthistorie, inkludert The Sound of the Atom Splitting ved NITJA som vant Kunstkritikerprisen 2021 og Festspillutstillingen «From Someone Who Nearly Died But Survived» (2007) på Bergen Kunsthall. Sæthre ble nominert til Lorck Schive kunstpris i 2019.

Sæthre har hatt utstillinger ved Astrup Fearnley Museet (2001), Galleri Wang (2003), Henie Onstad Kunstsenter (2004), Nasjonalmuseet / Kyss frosken (2005), Galerie Loevenbruck, Paris (2005), Sørlandets Kunstmuseum (2006), Participant Inc, New York (2006), Bergen Kunsthall (2007), MoMA/PS1, New York (2008), Festspillene i Nord-Norge/Galleri Nord-Norge (2010), Nord-Norsk Kunstmuseum (2011), MUDAM, Luxembourg (2012), Borås International Sculpture Biennale (2018), i tillegg til en rekke offentlige utsmykninger.

Det settes opp pressevisning torsdag 8. juni kl. 10.00. Ta kontakt med Maria Tripodianos, maria.tripodianos@kodebergen.no/tlf: 414 59 187, for intervjuavtaler.

Vennligst merk: Det vil være sperrefrist på alle foto frem til kl. 17.00 fredag 9. juni.