Pepperkakebyen inntar Permanenten på Kode!

Pepperkakebyen inntar Permanenten på Kode!

Verdens største og flotteste pepperkakeby inntar denne julen et av Bergens eldste og staseligste museumsbygg: Permanenten fra 1896. Pepperkakebyen åpner 18. november og alle inviteres nå til å levere sine pepperkakebidrag!

– Vi er stolte over å melde at Pepperkakebyen i år inntar nok et fantastisk museumsbygg i Kode, sier pepperkakebysjef Steinar Kristoffersen.

– Dette var det lett å si ja til. Vi gleder oss til å ta julestemte publikummere imot på Kode også i år, sier direktør Petter Snare.

– Mange har stort hjerte for Pepperkakebyen. Vi ønsker at Kode skal være et viktig samlingspunkt for bergensere i alle aldre – for oss er dette en gylden anledning til å støtte en av byens mange gode kulturaktører, sier Snare.

Helt siden 1991, og takket være bidrag fra mange tusen barn og voksne, har Bergen skapt verdens største pepperkakeby til inntekt for gode formål. Årlig kommer det inn opp mot 2000 bidrag.

I fjor ble Pepperkakebyen vist i Lysverket på Kode, i år vil den altså innta Permanenten – et monumentalt museumsbygg i italiensk nyrenessanse fra 1896, tegnet av Henry Bucher.

Pepperkakebyen åpner i Permanenten lørdag 18. november, og Kristoffersen inviterer nå alle til å sette i gang og bake pepperkaker!

Alle slags pepperkakebyggverk kan leveres i Permanenten fra og med fredag 20. oktober kl. 9 til og med mandag 6. november kl. 19. Du kan levere alle dager i dette tidsrommet, også lørdager og søndager.

– Alle kan bidra med et pepperkakebyggverk, og de som blir med vil få diplom og gratisbillett til Pepperkakebyen, sier Kristoffersen.

Pepperkakebyen bidrar til gode juleopplevelser for små og store, og bakingen av bidrag er for mange blitt en juletradisjon. Du kan lage akkurat det du vil. Kun fantasien setter grenser. Alle barnehager, skoleklasser, vennegjenger, og både små og store familier oppfordres til å samles til bakedugnad.

– Uten denne årlige bakedugnaden blir det ingen pepperkakeby, sier Kristoffersen.

For gode formål
Det er Bergen Sentrum AS som arrangerer Pepperkakebyen. De arbeider på non profit basis for at store og små hele året skal ha en attraktiv, trivelig og trygg by. Overskudd fra Pepperkakebyen går til gode formål for barn.

Følg med på Pepperkakebyens nettside og facebookside for løpende informasjon. Spørsmål om levering rettes til pepperkakebyen@bergensentrum.no

Åpningstider
Pepperkakebyen 2023 kan oppleves fra 18. november til 31. desember 2023
på Kode, Permanenten i Nordahl Bruns gate 9.

Hverdager kl. 9-21 (også i romjulen).
Lørdager kl. 9-20 (også i romjulen).
Søndager kl. 10-19.
Julaften kl. 9-13.