Forkjølelse tok av på nett i 2017

Nordmenn har blitt flinkere til å kjøpe inn og fylle opp medisinskapet slik at de har det de trenger tilgjengelig når uhellet er ute, ifølge Komplett Apotek.

Når influensaen banker på er det kjekt å ha det du trenger i hus. Det er tydeligvis noe nordmenn er blitt flinkere til å huske på, og handler inn slike produkter på nett. Dessuten har mange fått øynene opp for de store prisforskjellene mellom nettapotek og fysiske apotek, sier Stig Henning Pedersen, farmasøyt og daglig leder i Komplett Apotek.

Intime produkter handles på nett - småbarnsfamilier kjøper lusemiddel

Medisiner mot potensproblemer og HIV er blant de mest kjøpte reseptbelagte produktene. De intime produktene er også sterkt tilstede på lista over reseptfrie varer. Hjelpemidler ved urinlekkasje, hårtap og slankeprodukter ligger alle på topp 10-listen.

Mange småbarnsforeldre sliter med å få kontroll over lus hos de små. I fjor ble Paranix et av de store nykommerproduktene. Det er et middel du kan benytte for å påvise eventuelle luseegg som fortsatt befinner seg i hodebunnen til barnet.

– Vi ser at en del småbarnsforeldre synes at det kan være litt flaut om barna får lus. Derfor foretrekker mange å handle disse produktene mer diskret, via nettet, sier Stig Henning Pedersen.

Reseptpliktige områder som økte mest for Komplett Apotek i 2017:

1. Multippel sklerose
  2. Potensproblemer
  3. Diabetes (insulin og tester)
  4. Vaksine mot allergi
  5. HIV
  6. Høyt blodtrykk i lungene
  7. Behandling av alvorlig soppinfeksjon
  8. Astma
  9. Søvnproblemer
  10. Revmatisme

Reseptfrie områder som økte mest for Komplett Apotek i 2017: