Slik velger du riktig DAB-radio

Komplett merker økt etterspørsel etter DAB-radioer de siste ukene, og venter et ytterligere løft når det går opp for nordmenn at FM-nettet stenges i løpet av 2017. Slik velger du imidlertid de beste radioene.

- DAB-radio har dukket opp som en favoritt nå i julegaveinnspurten, og for mange er DAB-radio den perfekte julegave for den som «har alt», sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett. Retromodellene er populære, og Roberts Revival RD60 retro radio har ikke bare et fint design, men også mye god funksjonalitet å by på, sier Oen. DAB-radioer trenger ingen set up eller installasjon, og fungerer umiddelbart når de kobles til. Den mest merkbare forskjellen på FM-radio og DAB-radio er at DAB-radioen ikke skurrer.

Våre mest populære modeller er:

Må den gamle radioen kastes?

Et spørsmål som dukker opp er hvorvidt folk nå må kaste sin gamle FM-radio når nettet slukkes.

- Svaret kan være både ja og nei, fortsetter Lene Iren Oen. Mange FM-radioer kan fint leve videre etter 2017 hvis man kobler til en adapter. Adapteren gjør radioen i stand til å ta imot DAB-sendinger og gjør at du kan beholde den gamle radioen, sier Oen.

Vår anbefaling på DAB-adapter er:

Mange bilradioer må byttes

Når det gjelder DAB i bil, er det bare tre av ti som har dette pr. tredje kvartal 2016, ifølge Digitalradioundersøkelsen som er utført av analyseselskapet Kantar TNS. Det betyr at mange må gjøre tiltak for å lytte på radio i bilen sin.

- Det finnes flere løsninger for alle biler, både enkle biladaptere som man kan montere selv og nye bilradioer. Skal man montere radio eller adapter selv, er det viktig å huske på at man også må bytte ut antennen siden FM-antenner ikke plukker opp DAB-signaler, sier Oen.

Det finnes flere varianter av DAB-adaptere til bil som kan installeres i dashbord og kobles til sigarettantenner. DAB-adapteren har et display som lar deg bla igjennom kanaler på DAB-nettet, for så at DAB-adapteren sender lyden via en FM-sender til bilens eksisterende FM-radio.

Vår mest populære DAB-adaptere til bil er:

• dab
  • radio

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 18 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2015 en samlet omsetning på 7,3 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com