Utvikler skreddersydd PC for krypto-kremmere

I januar 2018 hadde Komplett Bedrift en vekst på 921 % i salget av grafikkort, sammenlignet med samme måned i fjor. Årsaken er graving etter kryptovaluta, og kremmere som til daglig driver i tradisjonelle bransjer (eiendomsmeglere, restauranter, sportsforhandlere m. fl.) hamstrer grafikkort og annet miningutstyr. Nå har Komplett Bedrift utviklet PC-modellen Basic Miner til dette formålet.

- En ny generasjon «gullgravere» har våknet, og det blir spennende å se om vi er i starten av en ny industri, sier Stian Gabrielsen, direktør for Komplett Bedrift. Vi har fått mange nye kunder som et resultat av dette fenomenet, og salget av grafikkort og annet utstyr øker i takt med verdistigningen på Bitcoin og annen kryptovaluta. Om fenomenet vil holde seg, er vanskelig å spå, men det kommer fortløpende nye valutaer, og interessen er enorm.

Komplett er Nordens største leverandør av skreddersydde PCer og i tillegg Nordens største leverandør av skjermkort. Etterspørsel fra bedriftskunder gjør at Komplett nå har utviklet PC-modellen «Basic Miner».

- Bedriftskunder som graver etter kryptovaluta er i stor grad unge kremmere som ser muligheter. De satser i ulike valutaer, og følger tett på utviklingen. Det finnes mange varianter av kryptovaluta, og noen krever spesiell maskinvare. Basic Miner er en startmodell-PC for mining. PC-en er satt sammen av fornuftige komponenter for å gi mest mulig ytelse for pengene. Den har plass til mange skjermkort, og god kjøling. PC-en fungerer også godt for andre formål enn mining, avslutter Stian Gabrielsen.

Fakta om Basic Miner

• Starter-kit for de som ønsker å mine, men mangler kunnskap om hvordan man setter sammen en PC
  • Fornuftig balanserte komponenter som sikrer god ytelse for pengene, samtidig som det er gode oppgraderingsmuligheter
  • All maskinvare er kompatibel med såkalte miningkabinett, hvis man ønsker å ekspandere med flere skjermkort