KJØR FOR LIVET: Feirer to års drift med nyetablering og videreføring

Organisasjonen Kjør for livet kan se tilbake på to hektiske og svært innholdsrike år siden etableringen i April 2011. Denne uken kom to gode nyheter: Formannskapet i Selbu kommune sa ja til etablering, og Våler kommune i Hedmark forlenget sin avtale videre etter et års drift. - Dette var veldig gode nyheter og en god start på et spennende Kjør for livet-år, sier markedssjef Jan Tore Brustad.

Kjør for livet er et tilpasset fritids- og aktivitetstilbud for barn og unge som har vansker med å
nyttegjøre seg av, eller ikke passer helt inn i eksisterende fritidstilbud. De benytter action,
motorsport og mekking som interessevekker i sine tilbud for å gi barn og unge inspirasjon,
motivasjon og oppleve mestring.
Klubbplassene i de ulike kommunene tildeles i samarbeid med det offentlige velferdssystemet.

Et pilotprosjektet på Børseth gård i Melhus kommune i 2008 dannet grunnlaget for det som i April 2011 ble den nasjonale organisasjonen Kjør for livet. Med seg på laget har de hatt solide støttespillere i Johan H. Andresens Ferd Sosiale Entreprenører, Kronprinsparets Fond og Sparebankstiftelsen DNB Nor.
- De har gitt oss muligheten til å bygge en solid organisasjon med en faglig sterk plattform, forteller Brustad og legger til at det er mye mer enn bare mekkingen som er viktig for kommunene:
- Det at vi har et faglig fundament med oppfølging og loggføringer er det som skiller oss fra en vanlig mekkeklubb. Samtidig er det viktig å si at vi ikke skal være en konkurrent til de gode lokale tiltakene, men heller en kilde til økt rekrutering til eksisterende miljøer.

Selbu kommune blir den 12 i rekken
Første klubb etter pilotklubben i Melhus åpnet i januar 2012. Etter det har det gått slag i slag over hele Norge fra Os i Hordaland i vest, til Trysil i øst. Denne uken sa formannskapet i Selbu kommune ja til en avtale, og de blir den 12 kommunen i rekken. Klubben blir forhåpentligvis et samarbeid med Selbus nabokommune Tydal.

- Vi er veldig glade for å ha fått de med på laget. Nå starter vår jobb for å gjøre klubben klar for oppstart. Det skal skaffes et fornuftig lokale i Selbu, og ikke minst må vi rekruttere den lokale teamsjefen og veilederne. For å lykkes med dette er det lokale engasjementet viktig, og vi håper at Kjør for livet kan være med til å bidra til positiv vekst for de lokale miljøene med samme interessefelt, sier Brustad.

Våler kommune i Hedmark ble i Mars 2012 den fjerde klubben som startet opp, og like etter påske kom gladmeldingen om at de forlenger sin avtale med Kjør for livet.
- Klubb #04 Våler har jobbet godt med sine ungdommer, og vi har fått mye positiv tilbakemelding fra foreldre, skole og ungdommene selv. Klubben har også vært flinke til å skape god lokal aktivitet,
og har også fått på plass en meget bra samarbeidsavtale med NAF Trafikksenter Vålerbanen som vil gi økt aktivitet utover året, forteller Brustad.

- For oss var dette en gledelig nyhet å få. Nå må vi intensivere jakten etter et lokalet som er bedre egnet for aktivitet neste vinter, sier en fornøyd teamsjef Frank Brandett i klubb #04 Våler og oppfordrer lokalmiljøet til å komme med tips: – Dagens lokaler er fine, men for store å holde varme igjennom en lang vinter.

Vålers nabokommune Elverum er aktuell Kjør for livet kommune, og en etablering der behandles nå politisk.
- Vi ser at det å etablere nye klubber i nabokommunene til allerede eksisterende kommuner fungerer godt og gir god effekt for alle parter. Vårt mål om 25 etablerte klubber i løpet av 2014 står fortsatt, men vi vil være avhengig av godt lokalt engasjement og kommuner som vil satse på ungdom i vår målgruppe! Vi har kommet langt på to år, og vi gleder oss veldig til fortsettelsen, avslutter Brustad.