KJØR FOR LIVET: Gjeve utmerkelser til glade trøndere

PRESSEMELDING FRA KJØR FOR LIVET:

Kjør for livet samlet i forrige uke sine veiledere fra alle aktive kommuner til samling og kurs. Størst spenning var det knyttet til utdelingen av æresprisen Pole Position som i år gikk til klubb #05 Orkdal, samt utmerkelsen «Årets Rollemodell» som ble tildelt Tove Storhaug i Selbu Kommune.
- For oss er det viktig å hedre dyktige klubber og mennesker. Orkdal-klubben har klart seg med få ressurser, og de har vært flinke til å benytte lokale muligheter for aktivitet og kjøring. Samholdet i teamet har blitt sterkt, og veilederne har inspirert deltakerne, noe som vises gjennom svært godt oppmøte på klubbkveldene, sier gründer i Kjør for livet, Knut Ove Børseth.

Årets Rollemodell fra Selbu Kommune
Prisen Årets Rollemodell gikk til Tove Storhaug fra Selbu kommune. Prisen ble overbragt i dag i forbindelse med ”MOT til å glede-dagen” i Selbu. Storhaug er Kjør for livets kontaktperson i kommunen, og har med sitt arbeid både før og etter etableringen i kommunen vist at hun har et brennende engasjement for kommunens ungdommer og Kjør for livet.
- Selbu Kommunen har vist at de vil satse videre på Kjør for livet, og bidratt til videre utvikling med å forlenge sin avtale. Gode opplevelser, resultat og historier er skapt og dokumentert med individuelle rapporter. Tove Storhaug har med sitt arbeid både før og etter etableringen i kommunen vist at hun har et brennende engasjement for kommunens ungdommer og Kjør for livet, sier Børseth.

Roser ungdommenes innsats
Prisen «Pole Position» deles ut til den av Kjør for livets klubber som samlet gjennom siste halvår har levert det beste arbeidet, resultatene og fått de beste tilbakemeldingene. Etter et meget bra gjennomført siste halvår med reforhandlete avtaler med flere kommuner og gode tilbakemeldinger fra flere hold, gikk altså prisen Pole Position til klubb #05 Orkdal. Teamsjef Erling Bjørkli og veileder Ola Samdal mottok prisen, og var svært takknemlige for utmerkelsen.
- Vi vil rose ungdommene, for ungdommene selv har bidratt veldig bra. Nå gleder vi oss til en spennende vinter med nye motorbyggeprosjekter, godt teamarbeid og gode samtaler, sa en rørt og stolt Bjørkli.

Ungdomenne er bensin på motoren
Flere av Kjør for livets avtaler i 2013 er videreført, og flere nye kommuner har meldt sine interesse i høst. Lokale ildsjeler tar tak og gjør en god viktig jobb for å skape den riktige interessen hos kommunene. Å både hedre de som jobber hardt for ungdommene i programmene i dag, men også tenke fremover er viktig, understreker laglederen.
- Vi er veldig stolte av resultatet og arbeidet som alle våre ildsjeler legger ned. Samtidig er det viktig å gi en oppmerksomhet til de som har gjort det lille ekstra. For meg og alle i Kjør for livet-teamet er det ungdommenes egne historier og tilbakemeldingene fra dem som står de nærmest bensin på motoren, avslutter Børseth.

Gründer Knut Ove Børseth: 48 10 1000 eller knutove@kjorforlivet.no

Markedsjef Jan Tore Brustad: 98 63 44 66 eller jantore@kjorforlivet.no

Informasjon om KJØR FOR LIVET:  www.kjorforlivet.no

KJØR FOR LIVET er et tilpasset fritids- og aktivitetstilbud for barn og unge som har vansker med å nyttegjøre seg av, eller ikke passer helt inn i eksisterende fritidstilbud. Vi benytter action, motorsport og mekking som interessevekker for å skape lyst på livet og for å gi barn og unge inspirasjon, motivasjon og mestring. Klubbplassene tildeles i samarbeid med det offentlige velferdssystemet. Organisasjonen skal innen utgangen av 2014 etablere 20 nye slike fritidsklubber i Norge, og arbeidet er allerede godt i gang og har avtaler med 12 kommuner. KJØR FOR LIVET gir barn og unge inspirasjon, motivasjon og mot til å tro på seg selv og sin fremtid. Ved hjelp av motor og motorsport, opplever deltakerne samhold, samhandling, mestring og engasjement som fører til læring og utvikling. "Vi skal være inspirerende, samlende og ektefølt"

• knut ove børset

Kronprinsparets Fond ønsker å sette søkelys på ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike årsaker risikerer å falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre årsaker stående på siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilhørighet nødvendigvis om lengsel etter noen å være sammen med, men om å føle seg som en del av noe.

Fondet støtter til enhver tid fire prosjekter som mottar økonomisk støtte, og blir en del av kompetansenettverk som deler utfordringer og erfaringer med hverandre. Alle prosjektene har en ambisjon om å gi unge nye arenaer å lykkes på. Fondet skal bidra til at det arbeidet prosjektene gjør blir enda mer synlig i offentligheten, slik at flere kan se verdien av den, bli inspirert og selv gjøre en innsats. For året 2013/2014 støtter Kronprinsparets Fond Pøbelprosjektet, Kjør for livet, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud.