Trivselsleder-Kjartan nominert til Årets Pøbel

I dag og i morgen arrangerer Pøbelprosjektet Pøbelseminar i Stavanger. Da skal den gjeve prisen «Årets Pøbel» deles ut. Gründer og daglig leder i Trivselsleder er en av de nominerte. Både Trivselsleder og Pøbelprosjektet er prosjekter i Kronprinsparets Fond.

- Det er veldig hyggelig å bli nominert blant denne flotte gjengen som gjør så mye bra for ungdom i Norge. For meg er dette en nominering til alle våre dyktige, engasjerte medarbeidere i Trivselsleder, som står på hver dag for å skape aktivitet og inkludering i skolegården. De vil virkelig noe mer, sier en av gründerne og daglig leder i Trivselsleder, Kjartan Eide.

Årets nominerte

Ole Robert Reitan, Knut Storberget, Tore Christiansen, Karin Andersen, Kersti Grindalen og Ingve «Goggen» Gotchalsken er alle tidligere vinnere av Pøbelprisen. I år er disse nominerte til Årets Pøbel:

• Ingeborg Lykseth, Lyk-z & døtre
  • Nicolay Ludvigsen, Pøbelprosjektet
  • Terje Vallestad, Cafe Sting/Pøbelscene
  • Kjartan Eide, Trivselsleder
  • Johan H Andresen, Ferd SE

Messe for sosiale entreprenører

Målet med Pøbelkonferansen er å inspirere, engasjere og informere. Nytt av året er at det også blir arrangert messe for sosiale entreprenører med over 20 utstillere. Trivselsleder stiller også med egen stand, sammen med blant annet Kjør for livet, VIBRO og Arbeidsinstituttet i Buskerud.

- Vi i Trivselsleder har gledet oss til å delta på messen for sosiale entreprenører. En av våre ansatte deltar med stand sammen med flere enn 20 andre sosiale entreprenører, og skal også delta i panelet med H.K.H Kronprins Haakon i morgen. Det vet vi Kari Snartemo, som hun heter, gleder seg til, sier Kjartan.

Pøbelprisen blir delt ut under gallamiddagen i kveld.

Visjonen til Trivselsleder er at barn og ungdom på trivselslederskoler skal være aktive og inkluderende – med store smil om munnen. Med Trivselsprogrammet legger mobbefrie trivselsledere fra 4.-10. trinn til rette for økt aktivitet i storefriminuttene. Flere enn 1.100 skoler i Norden bruker Trivselsprogrammet. I Norge er Trivselsleder representert i alle landets fylker og omtrent 200 kommuner.

Trivselsleder, gründer og daglig leder Kjartan Eide, tlf. 920 27 448, e-post kjartan@trivselsleder.no
Pøbelprosjektet, pøbelideolog Eddi Eidsvåg, tlf. 915 91 697, e-post eddi@pobelprosjektet.no
Kronprinsparets Fond, daglig leder Solfrid Flateby, tlf. 900 35 897, e-post solfrid@kppfond.no

• trivselsleder

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv, at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Arbeidsinstituttet i Buskerud (gjennomføring av vgs), Pøbelprosjektet (ungdom tilbake til skole og i arbeid) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014)