Gå inn på www.oslo1324.no for å oppleve Oslo i middelalderen Foto: Tidvis utvikling as

Det digitale møter middelalderen!

Oslo 1324, opplev Oslo i middelalderen!

Oslo 1324 er et kompetanseprosjekt laget i samarbeid mellom Oslo ladegård, NIKU og Tidvis Utvikling AS. Dette er et pilotprosjekt som undersøker hvordan vi på sikt kan lage en digital opplevelse som formidler hvordan en større del av middelalder-Oslo kan ha vært.

Lurer du på hvordan det så ut i byen vår i middelalderen?
Nå er forprosjektet ferdig, og det er åpnet en digital 3D-gjenskapning av Bispeallmenningen, et sentralt sted i det gamle Oslo. I dag er området preget av pågående arbeider på Oslo torg, og åpningen av en helt ny trikketrasé. Men i de digitale modellen kan du tre inn i husene slik de kanskje så ut for 700 år siden, eller tasse på den gjørmete gaten og kikke på arkitekturen. Rekonstruksjonene er basert på forskningen som er gjort etter de arkeologiske utgravingene ved byggingen av Follobanen gjennom Gamlebyen.

Opplev middelalderen
Den digitale Bispeallmenningen kan oppleves på ulike plattformer, på PC, nettbrett, telefon eller i VR-briller. For å skape interaktivitet har vi også laget et undervisningsopplegg for skoleklasser i form av et rollespill som kan spilles på Oslo ladegård, eller hjemme i klasserommet. Denne formen for digital formidling er både i tiden og tilpasset en hverdag med smittevernsrestriksjoner.

Foreløpig er det gjenskapt en del av gateløpet som het Bispeallmenningen. Den gikk omtrent der hvor Bispegata går i dag. På sikt skal Oslo 1324 gjenskape store deler av middelalderbyen Oslo.

Gå inn på: www.oslo1324.no og opplev Oslo i middelalderen!

PS! Kulturbyrådet Omar Samy Gamal var tilstede under den digitale åpningen av Oslo1324.no og fikk klippet sin første digitale snor.

Fakta:

Christin Lundevall