Denne uken kan du oppleve en installasjon, utstilling og en vandrende danseforestilling utendørs på Økern. Foto: Yaniv Cohen

Kunst i byutviklingen på Økern

Kunst er en viktig del i utviklingen av nye områder, for bydeler og nabolag. Nå ser kommunen på hvilke muligheter og rolle kunst og kunstnere kan ha i byutviklingen på Økern.

– Vi er opptatte av å skape byrom som er gode for kunst og mennesker. Vi omgir oss med kunst hele tiden. Gode kunstopplevelser skal være tilgjengelige for alle, og kunsten i nærområdet bidrar til å skape en identitet til ulike deler av byen. Jeg er spent på hvordan erfaringer fra dette prosjektet kan brukes videre, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Omar Samy Gamal. Foto: Sturlason

I 2020 mottok Oslo kommunes kunstsamling midler fra KORO til utviklingsprosjektet Kunst i offentlig rom og byutvikling i Hovinbyen. Nå er det tre ulike kunstprosjekter i gang på Økern.

– I takt med at byen endrer seg har vi en ambisjon om at måten vi jobber med kunst på også videreutvikles. Vi vil at kunsten skal være en stemme tidlig i byutviklingen og at et større mangfold kunstneriske praksiser skal finnes i offentlig tilgjengelig rom, sier Daniella van Dijk-Wennberg, avdelingsdirektør for Oslo kommunes kunstsamling.

Tre kunstprosjekter til Økern!

• HOW på ØKERN! Koreograf og danser Mia Habib har skapt en installasjon, utstilling og en vandrende danseforestilling som skjer utendørs på Økern denne uken 22. – 24. september. Dette er et samarbeid med urbanist Namik Mackic, byggfagelever fra Osloskolen, Kloden Teater og Counterfactual.

Mia Habib Productions har også invitert med lyddesigner Jassem Hindi, lysdesigner Ingeborg Olerud, billedkunstner Trond Solberg og danserne Jean-Baptiste Baele, Harald Andreas Beharie, Mia Habib, Charlott Madeleine Utzig og Nina Wollny. Les mer her: https://www.kunstsamlingen.no/...

Ungdommer fra byggfag var med å skape et kunstverk til Økern i fjor sommer. Fra workshop på Filipstad. Foto: Counterfactual, Mia Habib Productions

• Kunstnerboligforeningen og Selvbyggeren. Kunstnerboligforeningen er et kunst- og boligpolitisk prosjekt som ble opprettet i 2020 med mål om å bygge rimelige kunstnerboliger i Hovinbyen i Oslo. De er inspirert av den sosiale boligbyggingen på 1950- og 60- og 70-tallet, spesifikt kunstnerboligene på Ekely og på Bøler.

De har satt i gang prosjektet Selvbyggeren, som er et midlertidig bygg, en paviljong, som er bygd på gressplenen like ved Løren skole. Paviljongen skal stå der i omtrent et år og vil aktiviseres med arrangementer der kunstnerboliger og kunstnerens rolle i byen tematiseres.

Foreningen består av kunstnerne Steffen Håndlykken, Ruben Steinum og Ina Hagen, og Arild Eriksen og Cathrine Finnema fra arkitektkontoret Fragment. Kunstnerne Sigrid Espelien, Anna Ihle, Sverre Wyller og Ane Hjort Guttu har vært med i utviklingen av Selvbyggeren. Les mer her: https://www.kunstsamlingen.no/nyheter/kunst-i-hovinbyen-selvbygging-og-paavirkning-paa-oekern

Fra bygging av Selvbyggeren tidligere i høst. Foto: Kunstnerboligforeningen

• Lars Ø Ramberg har siden 90-tallet skapt kunstverk som utforsker stedsidentitet basert på grundig research, gjerne over flere år. På Økern ønsket han å gjøre et prosjekt med utgangspunkt i Økernsenteret og med blikk på rollen kunst kan ha for utviklingen av stedet i fremtiden. For å komme så tidlig som mulig inn i prosessen ble prosjektet definert som et kunstneropphold, i samarbeid med en av Økerns viktigste utviklere, Økern sentrum Ans. Under det årelange kunstneroppholdet utforsker Ramberg og Økern sentrum hvilke rolle kunst kan ha i Økerns fremtid.

Lars Ø Ramberg og Ditteke Waidelich fra Studio Ramberg. Foto: Ingvild Brekke Myklebust / Oslo kommune

Vil du lære mer om kunst i byutvikling? Fredag 14. Oktober inviterer vi til seminaret Kunst i by og nabolagsutvikling. Seminaret gjennomføres på Økern, i samarbeid med Oslo Architecture triennale og er åpent for alle. Påmelding gjøres her: https://www.facebook.com/events/326384849628647