Paviljongen i Hvervenbukta i skjønn forening med badesesongen Foto Jørgen Rist Holmen/Kulturetaten

Kunst- og kultur i skjønn forening med badesesongen.

Kulturetaten leier ut Paviljongen i Hvervenbukta til to midlertidige kunstprosjekter i sommer. Nå kan du få med deg en god opplevelse og besøke kulturminner samtidig med sommeraktivitetene.

Paviljongen i Hvervenbukta har vært under rehabilitering og er nå klar for første kulturopplevelse for badegjester og publikum. Aktivitetene som skjer i sommer er første steg for å teste ut sesongbasert aktivisering av lokalet til kunst- og kulturprosjekter i bydel Søndre Nordstrand, aktivitetene er gratis og for alle.

- For mange er møte med kunst og kultur i nærområdet av stor betydning.Det er derfor flott at bydelens innbyggere og besøkende nå får muligheten til å oppleve både en kunstfestival og et kunstverk på nært hold, sier Kommunikasjonsansvarlig i Bydelen Søndre Nordstrand Cindy Empaynado

Aktuelt i Paviljongen i sommer:

Kortreist kunstKALL fra 06.07 til 02.08
kunstKALL presenterer en kunstfestival over 4 uker med nye utstillere og pop-up events hver uke! Det blir keramikk, fotokunst, billedkunst og tekstilkunst. I tillegg byr de på spennende workshops og opplevelser for store og små. Les mer her

“Sansing i Strandsona” 3D-lydinstallasjon om å sanse miljøet i Hvervenbukta fra 12.08 til 16.08
Verket er skapt av Natasha Barrett som en del av “Reconfiguring the Landscape”. Et prosjekt for Program for kunstnerisk utviklingsarbeid som gjennomføres ved Norges musikkhøgskole. Les mer her

Sulten?
Nede på stranden ligger den populære caféen Anne på landet i det verneverdige gamle huset Helleberget.

Fakta:

• Riksantikvaren fredet paviljongen i 1967 med bakgrunn i at den er et verdifullt kulturminne.
  • I 1937 overtok Aker kommune godset, og i 1948 ble Aker innlemmet i Oslo kommune. Kulturetaten forvalter eiendommene og Bymiljøetaten forvalter park og grønt arealet.
  • Paviljongen ble bygd 1740, og var stedet hvor gjester ble mottatt når de kom i båt fra Christiania for å delta på fester på herregården. Gården brant i 1913, men deler av grunnmuren er synlig. Det er også satt opp en minnestein med navnene på gårdens tidligere eiere.

Christin Lundevall

Prosjektleder/kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten, Popsenteret 99100059