Kunstprat mellom kunstner Dag Erik Elgin (bildet) og Jarle Strømodden på Vigelands dødsdag. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigelandmuseet)

Kunstprat på Vigelands dødsdag

Den 12. mars 1943 gikk han bort, Norges mest berømte billedhugger gjennom tidende. På Vigelands dødsdag ønsker Vigelandmuseet velkommen til samtale mellom kunstner Dag Erik Elgin og museumsleder Jarle Strømodden.

Elgins nåværende utstilling på museet – Et modernistisk punktum – har nettopp Vigelands urne som omdreiningspunkt.

Vigelands gravmonument hadde billedhuggeren designet selv, sammen med det sirkelrunde rommet i Vigelandmuseets tårn, der hans levninger hviler i dag i en kuleformet bronseurne. Han utformet sitt eget mausoleum: Det som engang var skulptørens atelier og bolig, er blitt hans hvilested.

Elgin tar for seg hvordan dødens intervensjon førte til ufullendt kunst fra Gustav Vigeland. Med Elgins blikk, avdekker han modernistiske elementer i Vigelands kunst, tendenser man ellers ikke legger så godt merke til.

Dødens intervensjon

Da Gustav Vigeland døde, hadde han en stund skjønt at det gikk mot slutten. Formaningene om hvordan hans livsverk skulle leve videre, var mange, og handlet blant annet om at han ikke ønsket at noen kunstner skulle avslutte hans livsverk, men at Monolitten hugges ferdig av håndverkerne som allerede jobbet med storverket. Den gamle skulptøren ønsket at atelierbygningen og leiligheten måtte stå urørt. I dag er bygningen i neoklassisistisk stil blitt museum, en liten gåtur fra Vigelands storverk, Vigelandsparken.

Dag Erik Elgin
(f. 1962) er utdannet ved Statens kunstakademi (1986–88) og Kunstakademie Düsseldorf (1988–90) I 2014 mottok han Carnegie Art Awards førstepris, og i perioden 2010–2016 var han professor ved Kunstakademiet (KHiO).

Jarle Strømodden (f. 1965)
er museumsleder ved Vigelandmuseet i Oslo. Han er utdannet kunsthistoriker (Cand.philol. UiO), og har bred kunstfaglig erfaring som intendant ved Tromsø Kunstforening, samt kurator ved Kistefos-museet og ved Museet for samtidskunst (nå Nasjonalmuseet). Han har et spesielt engasjement for ung, norsk samtidskunst og har de siste årene gjort Vigelandmuseet til en veletablert arena for kunst innenfor det tredimensjonale feltet.