Endelig kan vi dra på festivaler igjen. Nytt klimaverktøy testes ut på Piknik i Parken denne uken. Foto: Luna Teppen, PIPfest.

Oslo kommune samarbeider med festivaler for å få ned klimaavtrykket

Oslo kommune ønsker å redusere klimaavtrykket på byens festivaler og tester nå ut et nytt klimaverktøy. Piknik i Parken som går av stabelen denne uken er første festival ut.

– Oslo skal være en foregangsby for å få ned klimautslipp, og det må gjelde på alle sektorer. Oslo skal også være en god by for arrangementer. Derfor er det veldig bra at vi skal jobbe sammen med festivalarrangørene i byen for å få gode verktøy for å lykkes med grønne arrangementer, sier Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Byråd Omar Samy Gamal. Foto: Sturlason

Skal logge alt som forbrukes

På årets PiPfest skal klimautslippet måles og reduseres så mye som mulig. Gjennom det webbaserte verktøyet Green Producers Tool måles CO2-avtrykket til alle aktiviteter i forbindelse med arrangementet. Dette er Norges første klimaverktøy laget for kultursektoren, og er utviklet av reklamefilmselskapet Babusjka, klimaforskere ved CICERO, Øyafestivalen, den Norske Opera & Ballett og Strix. Under ledelse av Linnea Svensson/Greener events skal kartleggingen munne ut i et klimaregnskap for PiPfest og gi nyttige erfaringer om prosessen - som bruk, omfang, innsamling og implementering, og ikke minst få en presis oversikt over hvor avtrykkene er størst.

– Det er motiverende å se at det skal utvikles et verktøy som setter tiltakene i system og gir oss bedre oversikt. Dette er viktig i vårt arbeid for mer bærekraftige festivaler, sier Peer Osmundsvaag, festivalsjef for PiPfest.

Peer Osmundsvaag arrangerer PIPfest i Sofienbergsparken denne helgen.

I samarbeidet brukes en tidlig versjon av det norskutviklede klimaverktøyet. Dette er det første av flere testprosjekter før verktøyet offisielt lanseres september 2022. I august skal en omfattende pilot av verktøyet testes sammen med Øyafestivalen, som er en av partnerne i Green Producers Tool.

Innsikten skal legge til rette for utslippskutt på årets og kommende års arrangement. Det skal vurderes om nøkkeltall kan brukes til å skape ringvirkninger og fremme utslippskutt også på andre festivaler og for konsertbransjen i Norge. De aggregerte tallene fra en samlet sektor skal også benyttes til å synliggjøre på politisk nivå hvor effektive tiltak kan og bør implementeres for å nå klimamålene om 50-55 prosent kutt innen 2030.

Om Green Producers Tool:

Lanseres 28.09 2022

Ledende aktører i norsk kultursektor går sammen med klimaforskere, for å utvikle et klimaverktøy, som både måler og bidrar til å redusere avtrykket i et arrangement. Prosjektpartnere er Babusjka, Green Producers Club, Øyafestivalen, Den Norske Opera & Ballett, Strix, Virke, Innocode og Cicero.

• Norges første klimaverktøy skreddersydd for kultursektoren
  • Tilrettelegger for at sektoren når klimamålene om 50% reduksjon innen 2030
  • Fanger opp de unike aspektene ved hver enkelt bransje og tilpasser seg disse
  • Verktøyet beregner utslipp fra hele livsløpet (LCA), i tillegg til utslipp ved bruk