Carole Douillard: The Viewers, 2019. Foto: Inger Marie Grini

Oslo kommunes kunstsamling har for første gang kjøpt et performancearbeid

The Viewers av Carole Douillards er et unikt verk i Oslo kommunes kunstsamling. Neste uke, 7 .- 11. juni kan man oppleve performancen i en helt ny edisjon. Douillards verk betegnes som en delegert performance, og er også det første offentlig innkjøpte delegerte performance-verket av sitt slag i Norge.

The Viewers består av 18 utøvere som over en totimers periode står stille sammen og observerer forbipasserende på et gitt geografisk sted. Gruppen er ment å avspeile et mangfold i kjønn, alder og etnisitet, og fremstår kollektivt som et temporært monument over byens foranderlighet og bestandighet. Om verket uttaler Douillard: «A group of 18 people make up a single body that simply stands in a space, activating it».

Her kan man oppleve The Viewers:

• Tirsdag 7. juni kl. 13.00-15.00 – Grønland torg
  • Onsdag 8. juni kl. 13.00-15.00 – Birkelunden
  • Torsdag 9. juni kl. 13.00-15.00 – Gamle vestbanen
  • Fredag 10. juni kl. 13.00-15.00 – Regjeringskvartalet
  • Lørdag 11. juni kl. 13.00-15.00 – Ekebergparken ved Svenskesletta

En delegert performance innebærer at kunstner overrekker fullmakt over utøvelsen av verket til andre. Kunstneren medvirker ikke selv i fremførelsen, men overbringer en protokoll i form av et oppføringsdokument med stringente føringer for hvordan verket skal utøves. Et oppføringsdokument danner grunnlaget for oppsetting av verket in vita eterna, og er i et kunsthistorisk- og samlingshistorisk perspektiv et nybrottsarbeid i norsk sammenheng.

Den fransk-algeriske kunstneren Carole Douillard ble født i Nantes i Frankrike i 1971. Douillard tok sin MFA-utdannelse ved Ècole des Beaux-Arts i Nantes med videre studier innen kunst, dans og performance ved Universitetet i Besançon. Douillard er for tiden del av prosjektet Of Public Interest, som del av International Art & Architecture Group ved Kongl. Konsthögskolan i Stockholm. Som kunstner og utøver bruker Douillard sitt eget eller andres nærvær i en utøving og utforskning av ulike romlige intervensjoner. Douillard beveger seg i grenseland til det spektakulære, men arbeider utfra et ønske om å unngå det sensasjonelle ved å redefinere tilskuerrollen, stedet hvor en performance finner sted, og maktforholdet mellom objektene vi omgir oss med og personene som opplever dem.

Les mer her.