Dragemedaljongene i hovedporten til Vigelandsparken er smidd av kunstsmed Alfred Mikkelsen. (Foto: Unni Irmelin Kvam / Vigeland-museet)

Smijernsportene – Kunsten mange går forbi

Smijernskunsten til Gustav Vigeland fotografes tusenvis av ganger på Instagram, men mange som besøker Vigelandsparken, går bare forbi.

- Dette er selvstendige kunstverk, som besøkende ofte ikke tenker over er kunst. Det står stor respekt av dette smijernssarbeidet. Se en ekstra gang på portene neste gang du er i parken, oppfordrer Siri Refsum, gipsmakermester og skulpturkonservator ved Vigeland-museet.

Hun er en av to konservatorer som har ansvar for konservering og vedlikehold av Vigelands kunst i Vigelandsparken. Ved første snø, er smijernsportene ekstra fine.

Historien

Gustav Vigelands arbeid med smijern til Vigelandsparken startet i 1923-24 da han tok kontakt med firmaet Bilgrei. Kunstsmed Alfred Mikkelsen påtok seg oppdraget med å utføre de fire første dragefeltene til det som i dag er deler av hovedporten til Vigelandsparken. Dragemedaljongene ble utstilt på Kunstindustrimuseet i 1927.

Vigelands egen smie

I 1928 etablerte Vigeland en smie utenfor sitt atelier, nært det som i dag er Vigeland-museet, mellom atelieret og Solheimsgata. Det var kunstsmed Alfred Mikkelsen ble sjef for smia. Vigeland tegnet først komposisjonen på millimeterpapir i størrelse 1:10, deretter tegnet en håndverker tegningen i full størrelse. Deretter kom Vigeland med sine justeringer, og basert på disse, laget smedene sine egne arbeidstegninger ved overføring på kalkerpapir.

Smia var innredet med tradisjonelt utstyr, ambolt og esse, men det ble også brukt moderne utstyr, som bormaskin og sveiseutstyr. I smia ble det benyttet alle typer industriproduserte standardjern. Smiing og sveising ble anvendt om hverandre. For å beskytte jernet mot rust, ble alle smijernsportene sandblåst og malt med blymønje og svart lakk. Deretter ble de montert i Vigelandsparken. I 1928 var det fem smeder som arbeidet i Vigelands smie og totalt tolv håndverkere som arbeidet direkte under Vigelands ledelse i hans atelier, som jobbet blant annet som gipsmakere eller steinhuggere.

Det hersket en stor gjensidig respekt mellom Vigeland, som ble kalt mesteren, og smedene.

- At Vigeland hadde så stor forståelse og respekt for deres arbeid, gjorde at smedene la ned ekstraordinær innsats da de utformet smijernsportene i Vigelandsparken. Smijernsornamentikken på portene i Vigelandsparken, er derfor av svært høy kvalitet, sier Refsum.

Ansvar for konservering i Vigelandsparken

Det er konserveringsavdelingen i Vigeland-museet, som har ansvar for bevaring av kunsten i Vigelandsparken. Tidligere ble alle smijernsportene behandlet med blymønje, men av helse- og miljømessige årsaker, brukes annen overflatebeskyttelse i dag.

Bymiljøetaten drifter Vigelandsparken og har ansvaret for blant annet beplantning og toaletter.

- Vi begynner med å skrape bort all synlig rust, før overflatebehandling av skadene, sier Refsum.
I år har en av smijernsportene på Monolittplatået blitt helmalt med et nytt, linoljebasert malingsystem, som har vist å ha gode egenskaper, både i laboratorieundersøkelser og utendørs.

Konservatorene ved Vigeland-museet jobber ute i parken hver eneste sommer. De opplever at publikum tar kontakt og er interessert i konservering av kunsten.

Fakta om smijernsportene i Vigelandsparken:

• Gustav Vigelands smijernsporter er smijernskunst av aller beste kvalitet.
  • Dragemedaljongene i hovedporten til Vigelandsparken er utformet av kunstsmed Alfred Mikkelsen.
  • Gustav Vigeland fikk sine smeder til å yte i ytterkantene av det som er mulig. Glødende jern ble tvinnet og tøyd som om det var mykt og føyelig.
  • Vigeland fikk først laget smijernsporter med vifteformede toppstykker, men disse ble av stilmessige årsaker ikke benyttet. Vigelands arbeider som av ulike årsaker som likevel ikke ble brukt i parken, står i dag i Steinhuggergården ved Vigeland-museet.
  • Smijernsportene i Vigelandsparken er gjenstand for detaljert og tidkrevende vedlikeholdsarbeid hver eneste sommer. Hvert år brukes cirka tre månedsverk på vedlikehold av smijernsportene alene.
  • Slitasjen på smijernsportene kommer blant annet fra naturen, slik som snø og fuktighet, som fører til rust. Rust holder på fuktighet og salter, som akselererer nedbrytingen av jernet.
  • Smijernsportene slites også ned av forbipasserende med sykler og barnevogner, oppheng av bannere og hundetiss.

Kilder:

• Gustav Vigeland mennesket og kunstneren, av Tone Wikborg 1983.
  • Gustav Vigeland, Hans P. Lødrup 1945
  • Kunst og Kultur, Nr. 2 1988 Årg. 71 Universitetsforlaget. Erik Mørstad.
  • Muntlige overleveringer fra tidligere atelierleder og gipsmakermester Trygve Hartvedt og gipsmakermester Jan Kluge.
  • Jubileumsforedrag ved konservatorene Siri Refsum og Ingebjørg Mogstad ved Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet. Foredraget var støttet av Fritt Ord.

Regioner

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
    Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigeland-museet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.
  • Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.
  • Det nye Munchmuseet åpner våren 2021 i Oslos havneområde Bjørvika. Den nye bygningen, tegnet av Estudio Herreros, vil romme de mer enn 28.000 kunstverkene samt eiendelene som Edvard Munch testamenterte til Oslo by før han døde. Dette er verdens største samling av Edvard Munchs verk, og vil være reisemål nr. 1 for å oppleve hans kunst. Munchmuseet forvalter også samlinger gitt til Oslo by av Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig Ravensberg. I tillegg til faste samlingsutstillinger, vil det nye museet fortsette å aktualisere Munchs vedvarende innflytelse, gjennom både samtidskunstutstillinger og utstillinger med andre modernistiske storheter i dialog med Munch. Med sin enestående utsikt over Oslofjorden vil museet, som strekker seg over 13 etasjer, tilby et bredt program av kulturelle arrangementer og opplevelser for store og små besøkende.

Kjersti Tubaas

Pressekontakt Kommunikasjonssjef, Kulturetaten Ekstern og intern kommunikasjon i etaten 924 42 884
André Gali

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig, osloBIENNALEN Ansvarlig for kommunikasjon i osloBIENNALEN +47 975 91 704