Tid er honning!

Tid er honning!

Urbane bier - honningavkastning under Oslo kulturnatt

«Forsvinner biene fra jordas overflate, har menneskeheten fire år igjen å leve», sies det. Nå forsvinner biene. Det har vært fokus på bier de siste årene, og at de er en indikator på hvordan det står til med miljøet.

Årets Oslo kulturnatt er så smal og bred som det går an. Et av dem er Det franske kulturinstitutts samarbeidsprosjekt med ByBi, som har Honningbanker rundt i byen. Prosjektet startet i Paris og har vært innom flere byer før det nå har kommet til Oslo. Den parisiske honningen vant flere priser foran honningen fra den franske landsbygda, som var utgangspunktet for hvorfor man ville ta prosjektet videre og forske mer. Det viste seg at Paris-honningen smakte bedre og vant konkurranser foran honningen fra den franske landsbygda på grunn av mer kompleks flora i byene.

I Oslo er det birøktingprosjekter blant annet i Dronningparken, på taket av Kunstnerenes hus, Kuba, Mathallen, Stensparken, på taket til PWC i Bjørvika  og Maridalen Bigård.

Det franske kulturinstitutt i Oslo har videreført prosjektet The Honey Bank med slagordet «Time is Honey». Prosjektet startet i Paris og har gått videre til fem andre områder i Frankrike, til London, Geneve og Stroom Den Haag i Nederland. I juni i år startet prosjektet i Oslo under Musikkfest Oslo, og avsluttes på Oslo kulturnatt fredag 11. september.

Det er kunstnerne i Parti Poetique som står bak Honningbankene og ByBi, urban birøkting i Oslo som står for biene. Prosjektet knyttes opp til Klimakonferansen i Paris i november/ desember i år. Det er det som er grunnen til at det franske kulturinstituttet startet prosjektet i Norge og kontaktet parti Poetique.

Dette er et viktig prosjekt og arrangement, som bruker kunst, humor og hardt arbeid for å sette fokus på miljø og viktigheten å ta vare på biene. Det er også svært visuelt med alle kunstverkene til Parti Poetique som er selve «bankene» til biene.

Det franske kulturinstitutts program på Oslo kulturnatt:
Prosesjon gjennom Oslo; fra Slottsparken, via Stensbergparken, før vi ender opp på Vulkan og til slutt Kubaparken hvor det avsluttes med bankett og overraskelser. Den franske ambassadøren leder den høytidelige prosesjonen, og alle andre ambassadører i Oslo er invitert.

Prosjektet sponses av blant annet C. Ludens Ringnes stiftelse.

PROGRAM 11. september

17:00 – Oppmøte i Dronningparken (Slottsparken)

17:10 – Innhøsting av honningen i Dronningparken

17:25 –  Avgang til Stensparken

18:20 – Innhøsting av honningen i Stensparken

18:35 – Avgang til Mathallen

19:05 – Innhøsting av honningen i Mathallen

19:25 – Avgang til Kubaparken

19:35 – Innhøsting av honningen i Kubaparken og samtale med kunstnerene

20:00 – Offentlig “bank-bankett”: Honningsmaking med hjemmelaget brød, debatt, diskusjon rundt veien videre for Honey Bank in Oslo og bisparkekontoene.

Oslo kulturnatt
Oslo kulturnatt arrangeres i år for ellevte gang og er et gigantisk samarbeidsprosjekt mellom kulturinstitusjoner, kunstnere innen alle sjangre, kommunen, private og offentlige institusjoner og Oslo Åpne Hus. Trykket program ligger hos alle de 150 arrangørene, på alle Deichmans filialer og alle oslokinoene fra 1. september, og appen kan lastes ned fra slutten av august.

Kontaktinfo:
Det franske kulturinstitutt: Agnès Arquez-Roth/ agnes.arquez-roth@france.no/ 23 20 30 00
ByBi: Agnes Lycke Melvær/ agnes@bybi.no / 93 69 52 89
Oslo kulturnatt: Marianne Welle/ marianne.welle@kuloslo.kommune.no/ 93 28 04 51

Ref.:
Institut Francais: http://www.france.no/no/norge-oslo/samarbeid/kultursamarbeid/honey-bank-utstillingen-time-is-honey/

Den franske honningen: http://www.globalpost.com/dispatch/study-abroad/100626/the-best-honey-paris-comes-the-opera-rooftop

Parti Poetique: http://www.parti-poetique.org/
Prosjektet i Stroom den Haag: http://www.stroom.nl/nl/kor/project.php?pr_id=2103212