Åpning/Markering Josefines park og Frondi tenere e belle

Åpning/Markering Josefines park og Frondi tenere e belle

Torsdag 29. oktober kl. 16:00, åpner Josefines park, i krysset Josefines gate, Hegdehaugsveien. Samtidig markeres det at Fredrik Raddums skulptur Frondi tenere e belle er på plass i parken.

Det som før var et litt bortgjemt friområde er nå blitt en frodig grønn park med kunst.Parken skal framstå som en grønn og frodig park, samtidig som vi ønsker å gjøre den mer åpen og solfylt, og ikke minst tryggere.

Forslaget om å revitalisere Josefines park i forbindelse med istandsetting etter anleggsperioden bunner i en faglig vurdering av parkens store, uforløste potensial som friområde til glede for byens brukere. Et grøntområde med kunst, vil styrke Hegdehaugsveien/Bogstadveien som
møteplass, og ikke minst være et viktig bidrag som en grønn pause i gateløpet.

Fredrik Raddum (føft 1973) er en norsk kunster fra Sarpsborg. Han bruker alt fra polyester, stål, aluminium, silikon og plast i sine humoristiske og surrealistiske figurer. Han avsluttet sin utdanning fra Kunsthøgskolen i Bergen og Statens Kunstakademi i Oslo i 2001, og har hatt separatutstillinger blant annet på Galleri Brandstrup i Oslo og St.Olavs Galleri i Sarpsborg. Han har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet på Galleri Henrik Gerner i Moss og på Galleri Asbæk i København. Raddum er innkjøpt av blant andre Norsk kulturråd, Rogaland Kunstmuseum, Utsmykkingsfondet og Akershus Kunstnersenter.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.