Frivillighetsprisen 2023 deles ut under Frivillighetskonferansen 8. november.

Årets finalister til frivillighetsprisen

Paolo Caroprese, “For andre” og “Kulturgruppa/Egg- og bacondamene” er nominert til Oslo kommunes frivillighetspris 2023.

– Frivillige gjør en helt uvurderlig innsats for at vi kan leve gode liv i byen vår, og jeg er veldig glad for at vi får muligheten til å hedre dem med en egen pris, sier Julianne Ferskaug, byråd for sosiale tjenester.

Med frivillighetsprisen vil kommunen hedre en person, organisasjon eller forening som har utmerket seg med frivillig innsats til det beste for medmennesker.

Oslo kommunes frivillighetspris 2023 deles ut under Frivillighetskonferansen 2023 på Riksscenen ved Popsenteret i Trondheimsveien 2 onsdag 8. november klokken 16–20.

Mer om de tre nominerte:

Gianpaolo (Paolo) Caroprese
Paolo har fra barnsben av vært aktiv innenfor idretten. Det er innebandy og fotball som står hans hjerte nær, og han har vært trener for flere lag i Oslo. I dag er han sportslig leder for IK Akerselva (IKA), hvor han også er trener for aldersbestemte lag samt elitelaget.

Paolo var svært aktiv i oppstarten av Vika og Filipstad Sportsklubb (VFSK), som ble stiftet i 2021. I Vika bor mange barn og unge uten et idrettstilbud i nærområdet. Paolo er trener i innebandy, og deler av sin enorme kompetanse til drift og utvikling av klubben. Han har full jobb, står på for IKA, og finner i tillegg tid til dette. I VFSK finnes det medlemmer som aldri tidligere har drevet med idrett, men som nå sier de har funnet sin greie.

“For andre”
Lise Lee Moi og Anja Niska kaller sin frivillige innsats “For andre”. De to siste årene har ”For andre” arrangert grillfester, julebord, utdeling av klær og påskelunsjer for medmennesker på gata. De har også arrangert kinodag og delt ut billetter til barneteater og Tusenfryd for lavinntektsfamilier. De samler inn pengene selv, blant annet ved å selge handlenett.

“For andre” står på for de som strever i livet for å gi dem et lyspunkt mange ellers ikke ville fått. "For andre” er et godt eksempel på frivillig innsats, som starter i det små, men som får til noe stort.

«Kulturgruppa/Egg- og bacondamene»
«Kulturgruppa/Egg- og bacondamene» startet med frivillig innsats på seniorhuset i Pastor Fangens vei 22 i Nordre Aker for fem år siden.

«Kulturgruppa» ble startet opp etter initiativ fra Tove, men nå er det fem frivillige damer som bidrar til aktiviteter, opplevelser og masse godt humør. Dette er en inkluderende og aktiv gjeng, som bidrar til latter og moro. De engasjerer seg også på andre tjenestesteder i bydelen og har bidratt til rekruttering av flere frivillige.

«Egg- og bacondamene» består blant annet av Reidun, Anne Kari og Elisabeth. De gjør en ekstra innsats, sammen med hønene i sansehagen, med å servere egg- og baconfrokost hver torsdag. Før og etter frokost bidrar de med gode samtaler, sprudlende humør og trillende latter. Slik skapes det god stemning. Til spesielle merkedager bidrar de også med baking og hygge.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.