Illustrasjon: Marte Velde Koslung, Kulturetaten

Årets Oslo kulturnatt gjennomføres – og aktører kan nå melde seg på

I fjor måtte vi med tungt hjerte avlyse endagsfestivalen. I år kommer vi sterkere tilbake! Vi planlegger for å gjennomføre Oslo kulturnatt fredag 17. september i en eller annen form, avhengig av smittevernsituasjonen. Sammen med kulturaktørene skal vi synliggjøre alt det flotte Oslos kulturliv har å tilby og som vi gleder oss til å vende tilbake til.

Det er nå mulig for aktører å melde seg på. Her er kriteriene for påmelding:

• Aktører er nødt til å ha et kultursted eller en arena for arrangementet
  • Gratis for publikum denne kvelden
  • Både store og små arrangement er velkomne

Påmeldingsfrist er senest mandag 30. juni. For påmelding send en mail til: kulturnatt@kul.oslo.kommune.no.

– Vi har et veldig godt samarbeid med kulturaktørene i planleggingen av årets festival. Uansett om det blir live arrangementer med publikum til stede, eller lavterskeltilbud og noe digitalt – så blir det er kulturnatt i år. Det er viktigere nå enn noen gang å bidra til å gjenreise kulturlivet i Oslo, som er en så viktig del av byens identitet, sier Christin Lundevall, prosjektleder for festivalen.

Programmet legges ut på festivalens nye nettside etter sommeren. I år skal vi alle feire og hylle Oslos kulturliv! Det fortjener vi!

Fra Gatemusikk festivalen under Oslo kulturnatt 2019. Foto: Johnny Nordskog.

Om Oslo kulturnatt:

Oslo kulturnatt er Norges største endags-festival med hundrevis av arrangementer rundt omkring i Oslo by. Festivalen er en årlig mulighet til å bli kjent med kulturlivet i Oslo – helt gratis.

Med Oslo kulturnatt ønsker vi å synliggjøre hvor mye bra kulturaktivitet det er i Oslo. Kulturnatt gjør det mulig for Oslo-folk å bli mer kjent med byen sin, og for tilreisende til å bli kjent med hovedstaden. Hver arrangør står fullt og helt for sitt eget arrangement. Oslo kulturnatt står for markedsføring av program, design og trykking av profilplakater, produksjon og distribusjon av katalog, Oslo kulturnatt nettside, sosiale medier og presseinnsalg for Oslo kulturnatt.

Oslo kulturnatt arrangeres av Kulturetaten, Oslo kommune i samarbeid med byens kultur-institusjoner, organisasjoner, kunstnere, artister og næringsliv.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
    Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.

Christin Lundevall

Prosjektleder/kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten, Popsenteret 99100059