Fra utendørskonserten til Oslo-Filharmonien nå i august, Haugenstua - Groruddalen.  Foto: Bård Gundersen
Fra utendørskonserten til Oslo-Filharmonien nå i august, Haugenstua - Groruddalen. Foto: Bård Gundersen

Arrangementskontor i Oslo starter opp

Ansettelsene er på plass og Stine Ore er den som skal lede arbeidet med å utvikle tjenesten.

Kulturetaten etablerer nå en frivillig veiledningstjeneste for arrangørene i Oslo. Arrangementskontorets viktigste oppgave blir å bedre Oslo kommune som en arrangementsvennlig by for både publikum og forskjellige arrangører.

Kommunen skal være en profesjonell, servicerettet og effektiv tilrettelegger for arrangementer. Medarbeiderne er nå ansatt, og starter i jobben alle, fra 1. oktober. «Kontoret» blir stasjonert i Kulturetatens lokaler i storgata 25 i Oslo.

- Vi håper å kunne håndtere henvendelser og spørsmål så raskt som mulig fra vi starter opp, men vi håper det er forståelse for at vi bruker noe tid før vi er fullt i gang på nyåret. Det skal etableres en helt ny servicetjeneste på vegne av mange etater, interesser og aktører i Oslo så det er behov for mange avklaringer og dialoger på veien, sier Stein Slyngstad, direktør for Kulturetaten i Oslo

En samlet kommune på arrangement

Arrangementskontoret skal samarbeide med andre etater og veilede, koordinere og rådgi arrangører og aktører som trenger bistand for planlegging og gjennomføring av arrangement i Oslo by. Veiledning, kompetanseheving og erfaringsoverføring fra arrangement til arrangement vil være viktig. Det skal også holdes oversikt over byens ledige arenaer og lokaler som egner seg for ulike arrangementer over hele byen.

- Det har vært mange eksempler på at den som ønsker å arrangere noe i byen, enten kultur, idrett eller andre store arrangementer, har måttet forholde seg til veldig mange ulike kommunale aktører, og at det er vanskelig å finne fram. Dette ser vi frem til å gjøre noe med, sier Stein Slyngstad.

Tre medarbeidere ansatt

Kulturetaten har ansatt tre dyktige og spennende personer med både kulturfaglig bakgrunn og erfaring og kunnskap innenfor både arrangement, forvaltning og service. Sammen skal de sørge for at Oslo blir en enda mer arrangementsvennlig by. Silje Damman Henden, Joakim Ballesteros og Stine Ore utgjør sammen det nye Arrangementskontoret, hvor Stine Ore blir leder.

Stine Ore

Stine Ore har god kunnskap og erfaring om arrangement. Hun har hele yrkeslivet jobbet i ulike lederstillinger innen idrett, kultur og underholdning og har lang erfaring innen prosjektledelse av store arrangementer og prosjekter. Vi håper hennes erfaring med å lede og motivere faglige medarbeidere sammen med hennes erfaring innen fra stor selskapsdrift også med internasjonale eiere vil kunne komme til god nytte i utviklingen av kommunens satsing på arrangement som fagfelt.

Dette blir spennende. Gleder meg til nå endelig å bruke all min erfaring og kompetanse på ledelse, arrangement og administrasjon, inn i en og samme stilling, sier Stine Ore.

Stine Ore kommer fra stillingen som Økonomi og Administrasjonssjef i Warner Bros Norge. Hun har tidligere arbeidet som produksjonsleder i Dinamo Story og NRK Underholdning og startet sin karriere som assisterende arenaleder under Lillehammer OL.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen, og har som oppgave å tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten har også ansvaret for men jobber også med fagområdene frivillighet i kommunen. Fra oktober 2019 blir arrangement et eget fagområde i etaten også.
  • Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, Oslo kulturskole og økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er virksomheter og områder som er endel av etatens portefølje.
  • Kulturetaten, er en etat under Byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune.