Jonas Åkerlund, stjerneregissøren bak musikkvideoene til blant annet The Rolling Stones, Metallica og Madonna, lager nå dansefilm med opptak i Vigelandmuseet. Foto: Henrik Halvarsson

Danseforestillingen DuEls blir film i regi av Jonas Åkerlund

Forestillingssuksessen DuEls av Nagelhus Schia Productions, som hadde premiere på Vigelandmuseet i februar 2020, blir nå til en dansefilm i regi av den svenske stjerneregissøren Jonas Åkerlund.

- Vigelandmuseet er stolte over å være en del av denne utrolige produksjonen. Det var stor rift om billettene i forkant av premieren for to år siden og ekstraforestillingene ble solgt ut på få timer. Planen var en ny oppsetning, men på grunn av usikkerheten knyttet til Covid-19 ble vi enige om å endre prosjektet til film. Vi skulle gjerne ha budt publikum opp til dans igjen, men denne filmen bidrar til at forestillingen når ut til et enda større publikum, sier Jarle Strømodden

Nagelhus Schia Productions i Vigelandmuseet. Foto: Valdimar Jóhannsson

DuEls er reise i Vigelandmuseet koreografert av fransk-belgiske Damien Jalet og islandske Erna Omarsdottir, der banebrytende samtidsdans møter Vigelands klassiske skulpturer. Gjennom en serie korte stykker fremført i form av en vandring gjennom museets ulike saler, bidrar dansen til å frigjøre den konsentrerte energien i Gustav Vigelands skulpturer. Danserne bruker sine levende og forgjengelige kropper til å portrettere dualiteten og de indre kampene i Vigelands udødelige skulpturer.

På grunn av smittevernrestriksjonene, og for å kunne nå et større og bredere publikum, blir dette prosjektet nå til en film. Opptakene vil foregå på Vigelandmuseet 1.-3. februar, og den internasjonale filmpremieren er foreløpig satt til høsten 2022. Det settes ikke opp noen åpne forestillinger i denne omgang.

Prisvinnende svensk regissør med på laget

Jonas Åkerlund står for regien på produksjonen. Åkerlund er en prisvinnende svensk regissør, som jobber innenfor sjangrene spillefilm, dokumentar, musikkvideo, reklame og sceneshow. Han er kjent for en særegen historiefortelling og visuelt dreven fortellerstil som utfordrer status quo.

- Jeg ønsker å oversette den utrolige live-opplevelsen av denne forestillingen til en simulert opplevelse på film. DuEls er et stedsspesifikt verk som setter danserne fra Nagelhus Schia Productions og Iceland Dance Company side ved side med Vigelands udødelige skulpturer. For å kunne fange disse øyeblikkene, må man enten være til stede, eller så kreves det forsiktig og kunstnerisk dokumentasjon. Det er ikke så mange som får muligheten til å oppleve denne fantastiske forestillingen i Oslo, og nå får flere sjansen gjennom denne detaljerte filmatiske simuleringen. Filmen vil representere opplevelsen og være med på å forlenge verkets levetid., sier Jonas Åkerlund

Regissøren har laget musikkvideoer for blant annet Madonna, The Rolling Stones, Beyoncé, Metallica, Paul McCartney, og vunnet flere prestisjetunge priser, inkludert MVPA-prisen for Lady Gagas musikkvideo Paparazzi, og UK Music Video Award for beste konsertfilm (Rammstein: Paris).

Fakta

• Filmen produseres av Nagelhus Schia Productions i samarbeid 4 ½ Fiction AS og M12 Studios.
    • Filmen co-produseres av Iceland Dance Company og Vigelandmuseet.
    • Forestillingen fikk rosende omtale i blant annet Frankfurter Allgemeine Zeitung i 2020 og ble belønnet med Subjektprisen for «Årets scenekunst» samme år.
    • Prosjektet muliggjøres takket være støtte fra Bærum kommune, Viken fylkeskommune, Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB.

For pressehenvendelser om dansefilmen vennligst kontakt:
    Tara Ishizuka Hassel,  +47 900 80 554

Bio:

Jonas Åkerlund (f.1965) er en prisvinnende svensk regissør som jobber innenfor sjangrene spillefilm, dokumentar, musikkvideo, reklame og sceneshow. Han er kjent for en særegen historiefortelling og visuelt dreven fortellerstil som utfordrer status quo.

Åkerlund har laget musikkvideoer for blant annet Madonna, Lady Gaga, U2, The Rolling Stones, Beyoncé, Pink, Jennifer Lopez, Metallica, Paul McCartney, Ozzy Osbourne, Duran Duran, Robbie Williams, Christina Aguilera, Smashing Pumpkins, Lenny Kravitz og Maroon 5. For dette har han mottatt flere Grammy Award, Icon Award, MTV Video Music Awards, MVPA Hall of Fame Award inkludert den prestisjetunge MVPA-prisen for Lady Gagas musikkvideo Paparazzi, og UK Music Video Award for beste konsertfilm (Rammstein: Paris).

Åkerlunds siste spillefilm Polar (2019) med Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens, Katheryn Winnick, Matt Lucas og Richard Dreyfuss i hovedrollene har blitt sett av mer enn 130 millioner seere på Netflix, og lå på førsteplass på IMDb’s MovieMeter i to uker på rad. Åkerlund er også kjent for filmene Lord of Chaos, Small Apartments, Spun og Horsemen. For Madonna-dokumentaren I Am Going To Tell You A Secret og The Confessions Tour fikk han Grammy i 2008.

Åkerlund har en forkjærlighet for kunst, og har hatt utstillinger i Frankfurt, Seoul og Stockholm. Han er svært interessert i dans, og har blant annet regissert TV-filmen Place (2009) med de verdensberømte ballettdanserne Mikhail Baryshnikov og Ana Laguna.

Damien Jalet er en internasjonalt anerkjent belgisk og fransk koreograf. Han jobber ofte på tvers av sjangre som billedkunst, musikk, film, teater og mote i konstant søken etter å flytte dansens grenser. Han har samarbeidet med koreografer og kunstnere som Sidi Larbi Cherkaoui, Erna Omarsdottir, Marina Abramovic, Gilles Delmas, Nawa Kohei, Madonna og Ryuichi Sakamoto, og kompanier som Ballet C. de la B., Sasha Waltz and Guests, Chunky Move, Eastman, NYDC, Hessiches Staatballet, Paris Opera Ballet, Scottish Dance Theatre, Icelandic Dance Company og Gothenburg Dance. I det siste har han koreografert Suspiria regissert av Luca Guadagnino og Anima av Paul Thomas Anderson med Thom Yorke fra Radiohead i hovedrollen, i tillegg til å gjøre koreografien til fire av sangene på Madonnas første turné med bare teatre som konsertlokaler i 2019. Jalet ble utnevnt Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres av den franske regjeringen i 2013.

Erna Omarsdottir er kunstnerisk leder for Iceland Dance Company. Etter endte studier ved Performing Arts Research and Training Studios i Brussel (PARTS) under veiledning av Anne Teresa De Keersmaeker, har hun jobbet med koreografer som Sidi Larbi Cherkaoui, Jan Fabre, Damien Jalet og Les Ballets C de la B. Hun har samarbeidet med kunstnere som Björk, Matthew Barney, Ben Frost, Gabriela Fridriksdottir, Johann Johannsson, Ragnar Kjartansson og Sigur Ros. Omarsdottir har vunnet den islandske teaterprisen Griman seks ganger, og ble i 2019 nominert til den prestisjefylte tyske teaterprisen Der Faust for sin versjon av Romeo og Julie skapt i samarbeid med koreograf Halla Olafsdottir for Gartnerplatsteater i München i 2018. Som uavhengig kunstner, og som kunstnerisk leder for Iceland Dance Company, har Omarsdottir skapt og regissert en rekke høyt anerkjente verk som har blitt vist over hele verden.

Nagelhus Schia Productions (NSP) er Norges tredje nasjonale dansekompani med fast offentlig bevilgning. Initiativtaker og kunstnerisk leder Guro Nagelhus Schia og assisterende kunstnerisk leder Vebjørn Sundby har lang fartstid og høy profil på samtidsdansscenen i Norge og internasjonalt. I tillegg til å produsere og promotere danseproduksjoner av høyeste kvalitet, er en prioritert oppgave for kompaniet å engasjere nyutdannede dansere og støtte talentutvikling på høyeste profesjonelle nivå. Kompaniet er støttet av Viken fylkeskommune, Talent Norge, Sparebankstiftelsen og Bærum kommune, og holder til daglig til i Studio NSP i Sandvika.

Vigelandmuseet er billedhugger Gustav Vigelands (1869-1943) tidligere atelier og bolig. I museet, som åpnet i 1947, kan du følge utviklingen i Vigelands kunstnerskap og få et unikt innblikk i Vigelandsparkens historie. Vigelandmuseet eier en nesten komplett samling av Vigelands kunst. Samlingen inneholder blant annet rundt 1 600 skulpturer, 12 000 tegninger og 400 tresnitt. I dag viser museet en fast samlingsutstilling, og skiftende utstillinger med tredimensjonal kunst. Vigelandmuseet er en del av Kulturetaten i Oslo kommune.

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet. Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
      Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.