​Deichman åpner landets første bibliotek kun for barn og unge

​Deichman åpner landets første bibliotek kun for barn og unge

Nå er datoen klar: Rett over påske åpner Deichmanske en splitter ny bibliotekfilial på Tøyen, spesiallaget for 10-15-åringer. –Voksne har ingen adgang, dette blir et bibliotek på de unges premisser, sier biblioteksjef Kristin Danielsen.

Biblo Tøyen, Deichmanske bibliotek blir navnet på biblioteket, som så vidt vites er Norges eneste for barn og unge mellom 10 og 15 år. Byregjeringssleder Raymond Johansen står for åpningen av Biblo Tøyen torsdag 31. mars.

- Åpningen blir faktisk en av de få gangene voksne inviteres inn i lokalet. Vi har lagt vekt på å lage et bibliotek på barn og unges premisser og med unntak av våre egne ansatte, har voksne ingen adgang, forteller Deichmanskes biblioteksjef, Kristin Danielsen.

- Alle gode krefter har hjulpet oss med å lage et konsept vi tror barna vil elske og hvor inspirasjon, litteratur og kultur står i første rekke. Og barn fortjener jo kun det beste, sier biblioteksjefen.

Hun berømmer filialleder Reinert Mithassel og den håndplukkede staben som har jobbet hardt de siste månedene, og barn og unge på Tøyen som har deltatt i prosessen med å definere et unikt konsept og uttrykk.

Biblo Tøyen vil være åpent sju dager i uka (unntatt skolenes sommerferie). Åpningstidene blir kl. 14-19 hverdager, kl. 12-16 i helgene. Skoleklasser kan også komme på hverdag mellom kl. 09:30 og 14:00. Det blir familiedag i åpningshelgen der foresatte får slippe inn, ellers er det altså kun 10-15-åringene som kommer innenfor.

Deichmanske bibliotek er Norges største og eldste folkebibliotek, og består av ett hovedbibliotek i sentrum og 18 filialerover hele byen. Vi har også flere spesialavdelinger for innbyggere som trenger et tilpasset bibliotekstilbud, blant annet Pasientbiblioteket på Rikshopitalet, Fengselsbibliotekene i Oslo og Det flerspråklige bibliotek.

Vi er stolte forvaltere av en rik mediesamling og forkjempere for åpen og lik informasjon til alle.En by med et godt bibliotek er en by med unike rom for å møtes på tvers, som skaper tillit mellom byens borgere og gjør oss sterkere i møte med en felles, ukjent fremtid.

Biblioteket utvider våre horisonter og endrer våre liv. Det er en arena for kunnskap og inspirasjon, med tilgang til opplevelser og fortellinger – et sted hvor vi kan møtes for å utveksle våre tanker og meninger.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.