Foto: Frank Michaelsen

Deichman avslutter Bokåret med bibliotekfest

Vi feirer et år fylt med møter mellom folk og litteratur, og inviterer med det til den siste litterære festen på Deichman Hovedbiblioteket.

Når: Fredag 29. november 2019, kl. 19.00-01.00

Hvor: Deichman Hovedbiblioteket, Arne Garborgs plass 4, 0179 Oslo

Nå inviterer vi alle over 20 år til et kalas for å feire bøkene, litteraturen, alle som skaper den og alle som leser den. Tove Nilsen, Simon Stranger og Don Martin er noen av de som kommer for å feire Bokåret på Deichman, og du er hjertelig velkommen.

Bokåret på Deichman

- I et helt år har vi gjort mer av det vi alltid gjør på Deichman – å skape møter mellom fantastisk litteratur og fantastiske folk, forteller biblioteksjef Knut Skansen.

Gjennom hele 2019 har Bokåret på Deichman gjort det mulig å tilby Oslos befolkning et enda rikere utvalg kultur- og litteraturtilbud. Midler fra Nasjonalbiblioteket har utløst både nyskapende formidlingsformer og et gigantisk arrangementstilbud på byens bibliotek.

Flere hundre Bokårarrangementer har blitt arrangert på 22 Deichmanbibliotek over hele Oslo og utendørs i Oslo sentrum, i samarbeid med prosjektleder for Bokåret, Mariann Youmans, og lokale programansvarlige.

- Det har vært alt fra festivaler for voksne og festivaler for barn, teaterturnéer, litterære vandringer og helaftens salonger til lesesirkler og enkle lesestunder for de minste. Deichman har til og med prøvd seg som teaterprodusent for første gang, og latt Ruffen bli levende for en ny generasjon barn, sier Youmans.

Inviterer til avslutningskalas

Nå har biblioteksjefen gleden av å invitere hele byen til fest for å markere slutten på et helt spesielt år.

- Det er tid for å heve glasset og feire det vi har fått til, med et heidundrende kalas, sier Skansen

Vi ønsker alle bokinteresserte og nysgjerrige velkommen til det gamle bokpalasset på Hammersborg. Du kan hygge deg med god stemning, forfattere, musikere og bokfantaster på scenen. Noen av dem du kan se på scenen er Knut Nærum, Kari Bremnes, Evelyn Rasmussen og Jan Erik Vold. Det blir også mulighet for å få noe godt å drikke, litt å spise og til å bli med inn i Deichman Hovedbibliotekets hemmeligste rom.

Avslutningskalaset er støttet av Bokåret 2019. Det arrangeres i samarbeid med NRK, som filmer til sitt avslutningsprogram av Bokekspedisjonen – Ord vi deler, denne kvelden.

Vi har også bidrag fra Foreningen !les, Leser søker bok, Bokhandlerforeningen, Forleggerforeningen, Kulturtanken, Norsk Barnebokinstitutt, Norske barne- og ungdomsbokforfattere og Norsk Forfattersentrum.

Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 23 bibliotek over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.