​Deichman reåpner på Tøyen: Større, bedre og resirkulert

​Deichman reåpner på Tøyen: Større, bedre og resirkulert

Fra mandag 18. april får Tøyen bydel et komplett og splitter nytt bibliotektilbud for alle aldersgrupper. Og den reåpnede filialen på Tøyen er blitt større, bedre og mer klimavennlig fordi interiøret er laget av resirkulerbart materiale.

Sammen med Biblo Tøyen, som åpnet 31. mars, kan Deichmanske tilby noe for enhver smak på Tøyen Torg. Den reåpnede filialen er for alle aldre. De minste barna (0-10 år) får en ny barneavdeling og store og små fra det lokale kulturlivet kan boltre seg på en ny scene.

- Lokalet er blitt 50 prosent større og vi har også utnyttet arealet vi hadde fra før mye bedre. Dermed har vi fått gjort noe med hva folk har etterspurt, nemlig flere sitteplasser, scene og møterom. Faktisk har vi femdoblet antallet sitteplasser, forteller filialleder Reinert Mithassel.

Filialen på Tøyen Torg var allerede før oppussingen startet den Deichman-filialen med flest besøkende per kvadratmeter. I 2015 var det 126 000 besøkende i filialen. Nå forventer man enda flere.

- Vi er stolte av å kunne tilby folk et så helhetlig tilbud av litteratur, filmer, musikk og opplevelser. Dette blir en møteplass som vi synes er mye mer innbydende. I tillegg blir Tøyen filial heretter såkalt meråpen filial, slik at folk kan bruke biblioteket utenom betjent åpningstid også, sier biblioteksjef for Deichmanske, Kristin Danielsen.

For noen uker siden åpnet Biblo Tøyen i etasjen under torget på Tøyen. Tilsammen blir de to bibliotekene en helhetlig, gratis arena for kultur på tvers av sosiale skillelinjer. Aat Vos har vært interiørarkitekt for begge bibliotekene (og det nye biblioteket på Furuset, som åpnet i februar).

Reåpningen er kl. 13 mandag 18. april. Byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen, og ordfører Marianne Borgen vil være tilstede.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.