Omar Gamal er byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo. Tidligere elev på Prinsdal skole. Foto: Sturlason

- Det betyr spesielt mye å få avduke et nytt kunstverk når det er min egen barneskole som skal berikes, sier kulturbyråd i Oslo.

Prinsdal skole har fått et nytt stort kunstverk, en ny skatt. Sigve Knutsons Leik. En fire meter høy skulptur i aluminium, som også skal kunne brukes som en stor sittebenk for barn og voksne.

- I mange år har vi i Oslo Kommune satset tungt på kunst i skolen, en satsing som har kommet mange generasjoner Oslo-borgere til gode. For Oslo kommune kan betydningen av kunst i skolen ikke undervurderes; den utfordrer oss til å tenke nytt om verden og hverandre, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet Omar Gamal. Mandag kommer han til Prinsdal.

Visning av kunstverket for barna

• Tid: Mandag 27. september kl 12
  • Sted: Prinsdal skole

Byråden for kultur, idrett og frivillighet vil være tilstede. Det samme vil kunstneren, kunstutvalget og representanter for Oslo Kommune.

Leik av Sigve Knutson er nå ferdig utenfor Prinsdalen skole. Foto: Oslo kommunes kunstsamling

Kunstneren

Sigve Knutson (1991) er en eksperimentell designer og kunstner med base i Oslo. Han har master i kontekstuell design fra Design Academy Eindhoven og har hatt separatutstillinger på blant annet Bomuldsfabrikken, Akerhus kunstsenter og Galleri Format. Selv om han bare er 30 år har han allerede rukket å opparbeide seg en imponerende CV som strekker seg tilbake til 2016. På nettsiden hans sigveknutson.com finner vi også bilder av flere av de andre verkene hans.

Kunstprosjektet på Prinsdal skole

Prinsdal skole stod ferdig i 1953 og har blitt utvidet og renovert flere ganger gjennom årenes løp, i takt med byens vekst. I 2019 ble et tilbygg og nye ballbaner ferdigstilt. Det ble samtidig avsatt midler til et kunstprosjekt plassert i skolegårdens naturområde. Etter en konkurranse ble Sigve Knutson tildelt oppdraget.

Skulpturens form har blitt til gjennom en prosess hvor kunstneren først har jobbet med tusjtegninger for så å bygge og bearbeide disse tegningenes form tredimensjonalt i sitt atelier; fra tegning til skulptur. I skolens vestibyle vil det også monteres innrammede skisser som en del av det permanente prosjektet.

Les mer om kunstverket her

Illustrasjon av det nye tilbygget på Prinsdal skole. Spinn Arkitekter

Kunstutvalget for kunstprosjektet:

Kunstkonsulenter: Are Blytt og Hans Christian Skovholt

Brukerrepresentant: Ulike representanter fra Prinsdal skole

Byggherre: Undervisningsbygg Oslo KF ved prosjektleder Anette Dahl

Arkitekt: Spinn Arkitekter ved Daniel Peter Barth

Landskapsarkitekt: IN’BY ved Peter Bostrøm

Kulturetatens prosjektleder: Marianne Hall

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst- og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Utfører veiledningsoppgaver for arrangement i kommunen og er kommunens arkivdepot organisert fra byarkivet.
  • Stipendordninger til kulturfeltet forvaltes også av etaten. Etaten forvalter og administrere også Oslo kommunes kunstsamling og kunstordning, og administrerer utleie av atelier og lokaler fra etatens eiendomsmasse.
  • Etaten har Oslo kulturskole, Oslo byarkiv, Oslo ladegård, Popsenteret, Øvingshotellet, Rommen scene, Vigelandmuseet og kunsten i Vigelandsparken, Oslo biennalen og Oslo kulturnatt også i etatens portefølje.