Ingierstrand på 1930-tallet. Stillbilde fra Verden Rundt (Oslo byarkiv / Nasjonalbiblioteket)

Disse filmene har ikke vært sett på 80 år. Lansering av filmrevyen Verden Rundt

Verden Rundt var Norges første ukentlige nyhetsfilmrevy, produsert av Oslo kinematografer mellom 1930 og 1941. Revyen, som var en blanding av norske og utenlandske nyhetsfilmer, ble vist på Palassteateret på Karl Johans gate i Oslo helt til Filmavisen startet opp og tok over i 1941. Oslo byarkiv og Nasjonalbiblioteket har nå inngått et samarbeid om digitalisering og tilgjengeliggjøring av rundt 250 stumfilmer fra samlingen.

Fra 5. februar kan du se filmene i tjenesten www.oslofilmer.no og på www.nb.no.

– Dette er en stor nyhet for alle som interesserer seg for historisk film og mediehistorie, sier Caroline Juterud, foto- og filmarkivar ved Oslo byarkiv. Da Verden Rundt startet, ble Norge en del av det internasjonale nyhetsfilmmarkedet. Det er en verdifull filmsamling som dokumenterer begivenheter og hverdagsliv i små filmsnutter på noen få minutter hver.

– Disse filmene er viktig materiale, både som dokumentasjon av historiske hendelser og som del av vår kulturarv. Digitaliseringen av et så stort utvalg korte filminnslag har vært et omfattende og krevende arbeid. Vi har prioritert det fordi vi kunne gjøre filmene søkbare og tilgjengelige, både for forskere og et allment publikum, sier avdelingsdirektør og ansvarlig for prosjektet ved Nasjonalbiblioteket, Hege Stensrud Høsøien.

Blant filmene er dokumentasjon av begivenheter som man tidligere ikke har visst om at det fantes levende bilder fra, blant annet fra okkupasjonstiden.

– Av nyhetsinnslagene har vi film som viser SS-sjef Heinrich Himmler på besøk i Oslo, kongefamilien på vei til ferie, landskamper i fotball, nedsettelse av Fridtjof Nansens urne på Polhøgda, sjøflyhavna på Gressholmen, påsketurister på Østbanestasjonen og akekonkurranse i Korketrekkeren, forteller Juterud.

Filmene lanseres på Frogner kino 5. januar kl. 13, i et åpent arrangement i samarbeid mellom Oslo byarkiv og Nasjonalbiblioteket. Under arrangementet blir det vist flere Verden Rundt-filmer. Byråd for kultur, idrett og frivillighet Rina Mariann Hansen (Ap) vil åpne tjenesten, og vil være tilgjengelig for intervju.

Mer info om lanseringsarrangementet: https://www.facebook.com/events/790282881489449/. Kommer du? Tar gjerne kontakt med kommunikasjonsrådgiver Marie Peyre i Kulturetaten for å sikre deg plass.

For informasjon om prosjektet, digitaliseringen og filmsamlingen:
​Caroline Juterud, Oslo byarkiv, e-post caroline.juterud@kul.oslo.kommune.no, telefon: 91 84 65 96.

​Seksjonsleder Eirik Frisvold Hanssen, Nasjonalbiblioteket, e-post eirik.hanssen@nb.no, telefon: 23 27 62 98, mobil: 454 87 003.

Regions

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, arrangementskontoret og Oslo kulturskole er også i etatens portefølje.