Mange frivillige er samlet for å høre om frivilligbørs

Frivillighet og næringslivet på «speed-date» – tilskudd til frivilligbørs i Oslo

Byrådet setter av 700 000 kroner for å koble frivillig engasjement med lokalt næringsliv. Nå kan bydelene søke om tilskudd til å gjennomføre lokale frivilligbørser i 2024.

- Vi gir støtte til at bydelene lager dansegulvet og inviter inn, så er det opp til frivilligheten og lokalt næringsliv å by hverandre og oss opp til dans, sier byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug.

Frivilligbørs er en form for innovativ møteplass hvor frivillige aktører, offentlige tjenester og lokalt næringsliv møtes for å inngå samarbeidsavtaler. På Frivilligbørs skjer det ingen utveksling av penger, men av ressurser på tvers av sektorer.

- Byrådet vil legge til rette for møteplasser og fellesskap der frivilligheten kan blomstre. Jeg er opptatt av at frivilligheten i byen vår skal få utvikle seg på egne premisser. Gjennom disse tilskuddsmidlene gir vi frivillige aktører muligheten til å vise seg fram, bli kjent med mulige nye samarbeidspartnere og inngå avtaler om konkrete samarbeid, sier Ferskaug.

I 2022 gjennomførte Kulturetaten en pilotering av frivilligbørs i Oslo, i samarbeid med bydelene Gamle Oslo og Sagene, hvor bydel Gamle Oslo nådde ny norsk rekord med 150 avtaler. Bydel Gamle Oslo utarbeidet en håndbok for hvordan Frivilligbørs kan gjennomføres, på bakgrunn fra erfaringer fra piloteringen. Håndboka er åpent tilgjengelig på Oslo kommunes nettsider, og kan lastes ned her.

Mer om tilskuddsordningen

Det er bydelene som kan søke på tilskudd, der søknadsfristen er satt til 18.april 2024.

Mer informasjon om søknadsprosessen og kontaktinformasjon finner du her.

Midlene lyses ut som et tiltak for oppfølging av Oslo kommunes frivillighetsmelding.

• Deichman: Deichman er etat for folkebibliotekene i Oslo kommune. Deichman består av 22 biblioteker over hele Oslo. Vi er Norges største og eldste folkebibliotek, grunnlagt i 1785. Et Deichman-bibliotek er et fristed for deg, uansett hvem du er. Her kan du lese, jobbe, slappe av, møte venner, eller bare være alene. Du kan låne fra vår samling på over en million bøker, filmer, cd-er og annet materiell. Det er gratis å bruke trådløst nett, PC-er og verktøy. Du betaler kun for papir og materialer når du skriver ut eller kopierer. Våre bibliotek er møteplasser hvor du kan oppleve eller arrangere alt fra konserter og tegneseriefestivaler til språkkurs og politiske debatter. Deichman vil bidra til et samfunn hvor alle føler tilhørighet, eierskap og engasjement — for fellesskapet og eget liv. Uansett hvorfor du kommer hit, drar du herfra med noe.